Spitalele publice sunt obligate să returneze banii pacienţilor

  • 9 Aprilie 2015, 23:53
  • Vizualizări: 2047
Spitalele publice sunt obligate să returneze banii pacienţilor

Imagine simbol www.api.md

Criza de preparate medicamentoase din spitale de la începutul anului curent i-a făcut pe unii pacienţi asiguraţi să-şi cumpere din banii lor produsele farmaceutice de care au avut nevoie în perioada internării. Acum însă ei îşi pot recupera banii, prezentând la administraţia spitalului dovada achiziţionării produselor medicamentoase.

 

Ludmila Pavlovschi, locuitoare a satului Prodăneşti din raionul Floreşti, suferă de diabet zaharat şi a fost internată în ianuarie la spitalul raional. Deoarece instituţia nu avea în stoc insulina necesară diabeticilor, familia femeii a cumpărat produsul de la farmacie. “Am luat de la farmacie insulina, dar şi seringile pentru perfuzii. Nu puteam aştepta, fiindcă starea de sănătate a soţiei se înrăutăţea”, povesteşte Ion Pavlovschi, soţul pacientei. El spune că procedura de returnare a banilor a fost una simplă - a fost suficient să prezinte la contabilitatea spitalului bonurile de plată, ca dovadă că a procurat medicamentele prescrise de medic.

În afară de dna Pavlovschi, alţi patru pacienţi care au fost internaţi în perioada ianuarie-februarie 2014 în Spitalul raional Floreşti şi-au primit banii pe care i-au cheltuit pentru a procura medicamente în perioada de criză. Ion Manole, vicedirectorul instituţiei, spune că în total, în această perioadă, pacienţilor le-au fost returnaţi circa 2800 de lei. “Noi aveam practica anilor trecuţi, când s-a mai întâmplat ca în spital să nu fie medicamente necesare, iar pacienţii şi le procurau din banii lor, pentru ca ulterior să le restituim sumele cheltuite. Anul trecut, de exemplu, pacienţilor le-au fost restituiţi în total 31 de mii de lei”, ne-a declarat I. Manole. El le recomadă pacienţilor neapărat să păstreze bonurile de plată în aceste cazuri, pentru a putea face dovada cheltuielii: “Pentru a primi banii, pacientul trebuie să scrie o cerere de returnare a plăţilor şi să anexeze la ea copia buletinului de identitate şi bonurile, care vor confirma achiziţionarea produsului medicamentos”.

Potrivit Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină (CNAM), în perioada 1 ianuarie - 15 februarie curent, cinci instituţii medicale din ţară le-au returnat pacienţilor banii pe care aceştia i-au cheltuit pentru procurarea medicamentelor în perioada internării. Este vorba de Spitalul raional din Floreşti (5 cazuri); spitalele din Hânceşti şi Ialoveni, Spitalul municipal din Bălţi şi Spitalul Clinic Republican din Chişinău – câte un caz. În total, pacienţilor le-a fost restituită suma de 7700 de lei.

Obligativitatea rambursării cheltuielilor suportate nejustificat de către pacient pe perioada internării este prevăzută expres în Contractul - tip de acordare a asistenţei medicale (de prestare a serviciilor medicale) în cadrul asigurării obligatorii de asistenţă medicală. Potrivit acestui document, “prestatorul (instituţia medicală) este obligat să restituie pacientului cheltuielile suportate de acesta şi justificate documentar, care, fiind incluse în costul serviciilor medicale prestate, au fost achitate de CNAM conform contractului”. Astfel, CNAM trebuie să achite spitalelor costul integral al cazului tratat, fapt ce le va oferi pacienţilor asiguraţi acces gratuit la consultaţii şi investigaţii pentru stabilirea diagnosticului, tratament, medicamente, îngrijire, cazare şi alimentare.

Silvia Munteanu, şefa Serviciului de informare şi comunicare cu mass-media de la CNAM îi îndeamnă pe toţi cetăţenii cărora le-au fost încălcate drepturile privind acordarea pe deplin a asistenţei medicale spitaliceşti, inclusiv a medicamentelor, să semnaleze aceste cazuri la Linia Verde a CNAM – 0 800 99999.

Lilia Zaharia, reporter special API