Rețelele stradale interioare și bulevardul Șciusev: două dureri de cap ale rezinenilor

  • 14 Aprilie 2017, 07:34
  • Vizualizări: 274
Rețelele stradale interioare  și bulevardul Șciusev: două dureri de cap ale rezinenilor

Orașul Rezina, cu toate că are o istorie de peste jumătate de mileniu, totuși, este o localitate urbană modernă. Primele blocuri locative etajate organizate în grup apar la începutul anilor 60 ai seco-lului trecut, formând un cartier situat pe strada Păcii. După inundațiile de proporții din anii 1967 și 1969 dar, mai ales, cele din anul 1977, reconstrucţia urbei capătă o amploare deosebită.

Grupul de locuințe

Pentru comoditate, rezinenii împart convenţional urbea în trei terase, începând de la malul Nistrului spre piscul stâncii. Astfel, în anul 1967, pe terasa a treia a orașului, se proiectează primul grup de blocuri locative cu 5 nivele, dar şi grădinițe de copii, o școală, magazine, constucţii şi întreprinderi de deservire comunală şi socială, menite să asigure locuitorilor din zonă condiții de viață confortabile, igienice și agreabile. Arhitecții-urbaniști prevăd de asemenea locuri de odihnă, terenuri de joacă, platforme gospodărești, terenuri sportive și spații verzi, parcaje de scurtă durată, etc. Conform normelor urbanistice de organizare a teritoriului, sunt amenajate căi de acces spre toate imobilele: străzi, alei carosabile, alei pentru pietoni.

După primul cartier au urmat altele, numite convenţional: „Sud”, „Pirogov”, „Trandafirilor”, etc. Astăzi teritoriile acestora sunt invadate de vehiculele locatarilor, care au ocupat terenurile destinate zonelor de odihnă și de joacă, platformele gospodărești. Astfel, despre condiții de viață confortabile, igienice și agreabile nici vorbă nu poate fi. Problema dată este mediatizată și discutată ani în șir, dar nu se întreprind măsuri vizibile de a o soluţiona. Autoritățile orășenești au făcut doar careva încercări de redresare a situației, dar mai departe de întocmirea unor planuri de măsuri nu s-a mers.

 

Bulevardul Șciusev – agreat de rezineni și neiubit de autorități

Bulevardul Șciusev, de patru decenii, este artera principală și mult îndrăgită de locuitorii și oaspeții orașului Rezina. Bulevardul a fost planificat ca zonă de agrement pentru locuitorii terasei de sus a orașului. Acolo sunt situate Staţia de Urgenţă Medicală, Centrul de Sănătate, Centrul de Sănătate Publică, dar şi Incubatorul de Afaceri, instituții de învățământ, restaurante, magazine, farmacii și piața comercială a or. Rezina.

Este și firesc ca pe această stradă să circule o mulțime de vehicule și pietoni, care toți acești 40 de ani concurează, ba chiar duc o luptă înverșunată pentru prioritate în trafic. Pe parcursul anilor bulevardul nu odată a fost închis pentru circulația autovehiculelor, fapt ce a provocat multiple plângeri din partea agenților economici şi populaţiei. Ca reacţie, Consiliul Orășenesc Rezina a adoptat o decizie, prin care a permis circulația auto, concomitent acordând străzii statut de zonă pietonală. Dar s-a întâmplat ca întotdeauna: traficul a fost permis, iar de statutul străzii s-a uitat. Astfel situaţia pe această arteră s-a complicat şi mai mult.

În cadrul dezbaterilor publice organizate de redacţia săptămânalului CUVÂNTUL în toamna lui 2015 şi primăvara a. 2016 au fost propuse mai multe variante interesante de soluţionare a problemelor privind circulaţia pietonilor şi transportului, organizarea parcărilor auto pe bulevardul Şciusev.

Ce-i de făcut?

 Potrivit datelor Primăriei Rezina, reconstrucţia bd. Şciusev se va înfăptui anul curent, în bugetul oraşului au fost prevăzute şi resursele necesare. În procesul reconstrucţiei vor fi luate în considerare şi sugestiile participanţilor la dezbaterile sus-amintite. În opinia noastră, este foarte important ca, în cadrul acestor lucrări să se ţină cont şi de Regulamentul circulației rutiere, care prevede următoarele: 

„... În zona rezidențială și cea pietonală pietonilor li se permite deplasarea atât pe trotuare, cât și pe carosabilul drumului. Ei au prioritate în raport cu vehiculele, însă nu trebuie să creeze obstacole neîntemeiate circulației lor. Jocurile copiilor sunt permise pe întreg teritoriul zonei rezidențiale. Conducătorii de vehicule trebuie să se deplaseze astfel, încât să nu creeze obstacole sau pericol pietonilor. În caz de necesitate, ei sunt obligați să oprească.

În zona rezidențială și cea pietonală este interzisă:

a) trecerea vehiculelor în tranzit;

b) circulația autocamioanelor (cu excepția celor de prestări servicii populației și instituțiilor aflate în zonă sau care efectuează lucrări tehnologice);

c) instruirea de conducere;

d) staționarea vehiculelor în afara locurilor special amenajate sau amplasarea lor într-un mod care face dificilă (sau chiar imposibilă) deplasarea pietonilor ori trecerea vehiculelor cu regim prioritar de circulație;

e) staționarea cu motorul în funcțiune".

   

Această rubrică este realizată cu suportul financiar al Ambasadei Finlandei la Bucureşti. Responsabilitatea pentru conţinutul materialelor publicate aparţine autorului şi nu neapărat reflectă poziţia Ambasadei.

 

 Ion Perciun