Reguli noi la importul de automobile: scutiri pentru unii, scumpiri pentru alţii

  • 11 Ianuarie 2017, 06:00
  • Vizualizări: 2553
Reguli noi la importul de automobile: scutiri pentru unii, scumpiri pentru alţii

Posesorii de maşini cu numere de înmatriculare străine, care au introdus automobilele în R. Moldova până la 1 noiembrie 2016, îşi vor putea înmatricula mijloacele de transport achitând doar 30% din cota accizei. Modificări legislative în acest sens au fost adoptate de Parlament în lectură finală. Potrivit documentului, citat de www.zdg.md, pentru a beneficia de reducerea la plata accizei, proprietarii de maşini cu numere străine trebuie să prezinte certificatul de achitare a vinietei şi să-şi înregistreze autovehiculele în perioada 1 ianuarie 2017 — 01 aprilie 2017, în caz contrar, ar urma să le scoată din țară.

În acelaşi timp, conform unui alt proiect de lege, adoptat în primă lectură de către Parlament, în R. Moldova vor putea fi importate doar mijloacele de transport care nu vor depăşi vechimea de 7 ani. Până acum puteau fi înregistrare automobile cu vârsta maximă de 10 ani. Experţi economici susţin că, prin acest proiect de lege, s-ar face lobby pentru companiile care importă automobile noi, în timp ce autorii proiectului spun că se urmărește creşterea siguranţei în trafic şi protejarea mediului.

Scutire de 70%

pentru maşinile

cu numere străine

Pe 16 decembrie, trecut, la propunerea Guvernului, Parlamentul R. Moldova a votat, în lectură finală, modificarea şi completarea mai multor acte legislative care se referă la importul şi la înregistrarea mijloacelor de transport. Printre actele modificate se numără Codul fiscal, Codul vamal, Legea cu privire la modul de introducere şi scoatere a bunurilor de pe teritoriul R. Moldova, dar şi Legea despre activitatea Poliţiei.

Principala noutate adusă de aceste modificări este că autorităţile vor permite cetăţenilor care deţin automobile cu numere de înmatriculare străine să le înregistreze în R. Moldova, indiferent de vechimea lor, achitând doar 30% din cota accizei stabilită pentru 2016. Pentru automobilele mai vechi de 10 ani se va achita 30% din cota accizei pentru 2016, stabilită pentru maşinile cu o vechime de 10 ani. De aceste prevederi vor beneficia doar proprietarii care au introdus maşinile pe teritoriul R. Moldova până la data de 1 noiembrie 2016 şi pot face dovada achitării vinietei. Tot cu o reducere de 70% la acciză vor putea fi înmatriculate şi autovehiculele înmatriculate în stânga Nistrului. Proprietarii acestora nu vor fi obligaţi să prezinte certificatul care demonstrează achitarea vinietei.

Astfel, beneficiind de reducerea de 70% prevăzută de această lege, proprietarul unei mașini cu numere străine de până la 7 ani, introdusă în țară până la 1 noiembrie 2016, cu motor diesel de 2000 cmі, va achita pentru devamare doar 18 480 de lei, în loc de 61 600 cât ar costa în mod normal. Pentru o Dacie Logan, cu motor de 1400 cmі, pe benzină, se vor achita 5082 lei în loc de 16 940 lei cât ar costa accizul deplin.

 Autoritățile estimează că pe străzile R. Moldova circulă aproximativ 35 de mii de mașini înmatriculate în alte țări, în special în Bulgaria și Lituania.

În nota informativă care însoţeşte proiectul de lege elaborat de Guvern se spune că aceste modificări au scopul de a „asigura echitatea fiscală între persoanele care deţin autovehicule înmatriculate în R. Moldova şi cele care deţin autovehicule neînmatriculate, creşterea siguranţei în trafic a cetăţenilor, reducerea poluării mediului şi sporirea pe termen lung a încasărilor la buget”.

Conform Legii bugetului de stat pe 2017, guvernarea preconizează încasarea a circa 100 de milioane de lei din accizele la autoturismele cu numere de înmatriculare străine pentru care se acordă această scutire de 70% din acciză.

 

Amenzi pentru şoferii cu maşini înregistrate în regiunea transnistreană

Modificările adoptate în Parlament stabilesc noi limite de timp în care maşinile înregistrate în alte state se vor putea afla pe teritoriul R. Moldova – cel mult 180 de zile dintr-o perioadă de 12 luni consecutive, cu condiţia achitării vinietei (16 euro pentru 30 de zile, 45 de euro pentru 90 de zile şi 85 de euro pentru 180 de zile). Maşinile introduse în R. Moldova de către persoane fizice care au domiciliul într-un stat străin şi care deţin permis de conducere emis peste hotare se vor putea afla pe teritoriul ţării noastre mai mult de 180 de zile, achitând, pentru a doua jumătate a anului, vinieta cu un cost de 180 de euro, adăugător la cei 85 de euro achitaţi pentru primele 180 de zile din an.

Şoferii care nu vor respecta aceste termene vor primi amenzi de 25-30 unităţi convenţionale (1250-1500 lei) cu aplicarea a 4 puncte de penalizare, maşinile lor urmând a fi reţinute şi duse de poliţie la cel mai apropiat birou vamal sau la punctul vamal de frontieră, pentru a fi scoase din R. Moldova. Cheltuielile de escortare a mijloacelor de transport, de 0.15 euro/km, vor fi achitate de către şoferii care au încălcat termenul de aflare a automobilului pe teritoriul R. Moldova.

 

Șoferii care au domiciliul în R. Moldova și dețin permis de conducere eliberat de autoritțile de la Chișinău, vor putea conduce mașini cu numere transnistrene doar dacă aceste unități de transport aparțin agenților economici din stânga Nistrului, iar conducătorii auto sunt angajații ai acestora

Şi conducerea autovehiculului cu plăcuţe din unităţile administrativ-teritoriale din stânga Nistrului şi mun. Bender, de către persoane care nu au domiciliul în acele localităţi şi deţin permis de conducere al R. Moldova, se va sancţiona cu amendă de 25-30 unităţi convenţionale cu aplicarea a 4 puncte de penalizare. Conducătorii maşinilor cu numere străine care au domiciliul în altă ţară şi au permis eliberat de acea ţară, precum şi şoferii maşinilor cu numere transnistrene care au domiciliul în stânga Nistrului nu vor fi amendaţi.

 

7 ani în loc de 10

În timp ce importul şi înregistrarea maşinilor cu numere străine care au intrat în ţară până la 1 noiembrie a fost permisă indiferent de vechimea pe care o au, cu o scutire de 70% din preţul accizei, un alt proiect de lege, adoptat în primă lectură, propune limitarea vârstei maşinilor care pot fi importate în R. Moldova la 7 ani. În prezent pot fi importate maşinile cu o vechime de până la 10 ani. Totodată, maşinile care depăşesc 10 ani, de epocă, vor putea fi importate, ca şi până acum, achitând o taxă vamală de 10 mii de euro.

Autorii acestui proiect, deputaţii Dumitru Diacov, Marcel Răducan, Raisa Apolschi şi Iurie Leancă, susţin că limitarea vârstei mijloacelor de transport auto la cel mult 7 ani este necesară pentru a spori siguranţa la trafic şi a reduce nivelul de noxe emise. „7 ani este o vârstă destul de bună, unde este şi siguranţă. Din 100 de accidente peste 80% sunt provocate de automobile care au vârsta mai mare de 7 ani de zile. Anual se importă peste 6 mii de autoturisme care au între 7 şi 10 ani de zile şi în aşa fel piaţa s-a suprasaturat de automobile vechi. Cu mare regret, piaţa din R. Moldova se transformă într-un cimitir de automobile”, ne-a declarat Marcel Răducan, unul din autorii proiectului.

Pe 23 decembrie, proiectul a fost adoptat în prima lectură de majoritatea parlamentară. Pentru a deveni lege, acesta are nevoie însă de o aprobare din partea Guvernului, iar ulterior, de un nou vot în Parlament, în lectura a doua.

 

Haideţi să separăm ecologia de lobby”

Veaceslav Ioniţă, expert „IDIS Viitorul”, ex-deputat şi preşedinte al Comisiei economie, buget şi finanţe, susţine că acest proiect apără, de fapt, interesele companiilor importatoare de automobile noi şi, totodată, îi va afecta pe cetăţenii cu o putere mai mică de cumpărare, care preferau automobile de 7-10 ani, mai ieftine. „Haideţi să separăm ecologia de lobby. Dacă într-adevăr avem o problemă ecologică, ea nu ţine de importul de maşini, ci de revizia tehnică pe care o facem anual. Ar trebui să formulăm care sunt criteriile ecologice, potrivit cărora o maşină are voie sau nu să circule pe străzile R. Moldova, şi în fiecare an, atunci când treci revizia tehnică, să se stabilească dacă ai sau nu dreptul. Vechimea nu este un indicator de calitate, pentru că avem maşini produse în Europa care au peste 7 ani, dar sunt mult mai bune decât maşinile noi produse în alte ţări. Această iniţiativă nu este decât un lobby simplu, primitiv şi noi trebuie să ştim că sub paravanul ecologic se bagă lucrul acesta. Noi şi aşa avem un sistem foarte dubios la import, iar aplicarea accizei nu este corectă. Pentru o maşină de 3 mii de euro la mâna a doua şi una de 40 de mii de euro nouă se plăteşte aceeaşi sumă de bani. În orice ţară este TVA-ul, de exemplu 20% din valoarea maşinii. La noi statul face o favoare celor care importă maşini scumpe, parcă i-ar proteja. Aici este o discriminare”, afirmă Ioniţă.

Şi siguranţa la trafic, spune expertul IDIS, ar trebui stabilită la controlul anual al maşinilor: „Oare o maşină produsă în perioada sovietică e mai sigură ca una de peste 7 ani produsă în Europa? Eu sunt pentru siguranţă şi pentru ecologie, dar asta nu se face la import, se face în fiecare an la testarea automobilelor”. Marcel Răducan, coautor al proiectului de lege, afirmă însă că modificările propuse nu-i favorizează pe marii importatori de maşini. „Cei care spun că este un lobby în favoarea importatorilor de automobile trebuie să înţeleagă că importatorii au nevoie ca intervalul să fie până la 5 ani. Anume vârsta dintre 7 şi 10 ani nu-i favorizează nicidecum pe importatori”, susţine deputatul.

 

Importul de automobile, în scădere continuă

Potrivit Serviciului Vamal, numărul autoturismelor importate în R. Moldova s-a redus constant în ultimii ani, în 2016 fiind aproape de două ori mai mic decât în urmă cu 4 ani. Dacă în 2013 au fost importate 31579 unităţi, atunci în 2014 numărul acestora a fost de 24882, iar în 2015 şi în primele 11 luni din 2016, importul autoturismelor a constituit doar 17551, respectiv, 15911 unităţi. Cele mai multe dintre acestea sunt maşini la mâna a doua, cele noi având o cotă de aproximativ 20%. Din accizele pentru importul acestor automobile statul a încasat, în 2014, 675 milioane de lei, în 2015 – aproape 543 milioane, iar în primele 11 luni din 2016 – 536 milioane de lei.

Concomitent cu reducerea numărului automobilelor importate, a crescut numărul celor cu numere străine introduse în R. Moldova, fapt demonstrat de numărul de viniete eliberate. În 2014 au fost vândute 304 mii viniete (51 milioane de lei), în 2015 – 414 mii viniete (89 milioane), iar în 2016, până la 1 noiembrie, au fost eliberate 502 mii viniete, de 104 milioane de lei.

Anatolie Eşanu, Ziarul de Gardă