Plângeri multiple depuse la adresa Consiliului de Presă privind informațiile false şi distorsionate

  • 29 August 2017, 07:59
  • Vizualizări: 427
Plângeri multiple depuse la adresa Consiliului de Presă privind informațiile false şi distorsionate

Consiliul de Presă a expediat mai multe notificări trustului media „General Media Group” după ce mai multe persoane au depus plângeri împotriva posturilor de televiziune care fac parte din această companie. Una din notificări a fost adresată directorului postului de televiziune Publika TV, după ce Maia Sandu, preşedintele Partidului Acţiune şi Solidaritate, și Andrei Năstase, preşedintele Partidului Platforma Demnitate şi Adevăr, au semnalat încălcarea normelor eticii profesionale jurnalistice în emisiunea „Fabrica” din 27 iulie 2017, când au fost prezentate și comentate imagini trucate de la conferința de presă PAS, preluate de pe un site de tip „clonă”, transmite IPN.

Maia Sandu afirmă că moderatorul Alexei Lungu şi invitatul special Cristian Tabără „au admis o dezinformare crasă prezentând o informație falsă”, cu toate că echipa Publika TV a fost prezentă și a filmat întreaga conferință. Prin urmare, deține imaginile reale. În altă plângere care vizează aceeași emisiune, semnată de Andrei Năstase, se afirmă că prin citarea unor clone mediatice opoziția este linșată, iar consumatorii de produse media sunt manipulați și induși în eroare. Reclamanţii au solicitat Consiliului de Presă să dea o apreciere deontologică acestui caz, prin prisma prevederilor Codului deontologic al jurnalistului din Republica Moldova,   eticii și deontologiei jurnalistice, recomandând postului de televiziune să nu se implice în activități de denigrare intenționată a unor persoane sau grupuri. În acest context, membra Consiliului de Presă, Ludmila Andronic, a declarat la ședință că aici este vorba de prezentarea intenționată a unor informații eronate și de prezentarea unor date false, iar astfel de materiale contravin esenței profesiei de jurnalist.

O altă notificare trimisă la adresa companiilor „General Media Group”, „Telestar Media”, „Radio Media Group”, dar și conducătorilor posturilor Publika TV, Prime TV, Canal 2, Canal 3, Prime FM, vine în contextul plângerii depuse la Consiliul de Presă de către Aliona Mandatii, antreprenoare și vicepreședinta Partidului Platforma Demnitate și Adevăr. Reclamanta afirmă că a devenit „victimă a unei campanii de denigrare a imaginii”, sesizând „manipularea opiniei publice şi distorsionarea realităţii”, care ar fi avut loc în buletinele de ştiri ale posturilor Publika TV, Prime TV, Canal 2, Canal 3, Publika FM, care au anunțat că Aliona Mandatii ar fi refuzat să plătească pentru conectarea la apeduct și sistemul de canalizare, dar și pentru consumul de apă. Prezentă la ședința Consiliului de Presă, Aliona Mandatii a declarat că toate informațiile prezentate sunt false și sunt folosite cu scopul de a o discredita. Consiliul de Presă a constatat mai multe derogări de la Codul deontologic și a recomandat posturilor de televiziune să ofere dreptul la replică fără a distorsiona mesajul, cu precizarea că obligația de a corecta erorile factuale nu este doar una deontologică, dar și legală.

Un alt caz ține de plângerea lui Serghei Bagrin din Rezina, care a reclamat la Consiliul de Presă posturile Publika TV, Prime TV, portalurile Point.md și Moldova24.info, care au mediatizat informații că este cercetat penal pentru evaziune fiscală și este activist al Partidului Demnitate și Adevăr, informații pe care reclamantul le neagă. Și în acest caz Consiliul de Presă a constatat încălcarea mai multor articole ale Codului deontologic, inclusiv cele referitoare la acuratețea prezentării informației, prezumția de nevinovăție și altele, recomandându-i reclamantului să solicite dreptul la replică, iar instituțiilor media vizate – să ofere dreptul la replică, fără a distorsiona mesajul replicii.

De asemenea, Consiliul de Presă a notificat redacția Point.md după o plângere din partea Polinei Ceastuhina, expertă gender şi activistă pentru drepturile omului, în care ea semnalează distorsionarea realităţii şi încălcarea prevederilor Codului deontologic într-un articol care se referă la petiţia semnată de un grup de activişti civici împotriva participării și a discursurilor preoților la careurile de început al anului școlar. În titlul articolului și fotografia publicate de Point.md, această inițiativă a fost prezentată ca fiind iniţiată de către minoritățile sexuale, iar Polina Ceastuhina a fost prezentată ca preşedintă a Asociaţiei GenderDoc-M, cu toate că ea a semnat petiția în nume propriu, și nu în numele acestei organizații. Consiliul de Presă a constatat încălcarea de către Point.md a articolului 2.1 din Codul deontologic care obligă jurnaliștii să prezinte informațiile într-o manieră onestă și echilibrată, recomandând redacției să facă corectările de rigoare.

La ședința Consiliului de Presă au fost examinate și trei plângeri împotriva redacției portalului E-sanatate.md, din partea directorilor spitalelor raionale din Căușeni și Cantemir, dar și a directorului spitalului „V. Ignatenco” din mun. Chişinău, în care reclamanţii afirmă că informaţia despre lipsa surselor financiare pentru plata salariilor cadrelor medicale, publicată într-un articol de pe acest portal, nu ar corespunde adevărului. Directorii spitalelor au cerut dezminţirea informaţilor. După examinarea plângerilor, a articolului reclamat, dar și a explicațiilor,  documentelor și înregistrărilor oferite de Elena Cioina, autoarea materialului, membrii Consiliului au constatat că în articol nu au fost încălcate acele norme deontologice jurnalistice, la care fac referire directorii spitalelor. Totodată, Consiliul de Presă a recomandat portalului, pe viitor, să solicite opinia tuturor părților relevante subiectelor jurnalistice pe care le abordează.

Imagine simbol Jurnal TV

Cu un clic în partea de sus dreapta a acestei pagini intră pe pagina de facebook a CUVÂNTUL-ui şi spune-ţi opinia, pune întrebări, dialoghează, distribuie să vadă şi alţii.