Mijloacele destinate întreținerii drumurilor locale de însemnătate raională vor fi recuperate

  • 15 Iulie 2017, 11:13
  • Vizualizări: 356
Mijloacele destinate întreținerii  drumurilor locale de însemnătate  raională vor fi recuperate

În articolul „Operații bugetare în ajun de Paști” CUVÂNTUL informa despre transferul cu destinație specială de la bugetul de stat în sumă de 7963,7 mii lei pentru infrastructura drumurilor publice locale de însemnătate raională, care urmau a fi transmise cu titlu de proprietate Consiliului Raional Rezina. Astfel, în conformitate cu Hotărârea Guvernului nr. 1468, ÎS "Administrația de Stat a Drumurilor” a demarat procedura de transmitere a drumurilor locale de interes raional cu distanţa de 90,55 km. Finalizarea acestui proces este preconizată pentru luna august c.  Cum vor fi repartizaţi banii pentru întreţinerea lor?

 

Drumurile de însemnătate raională au stăpân nou

Urmare a acestui proces, la 29 iunie c. SA „Drumuri-Orhei” anunța: „În conformitate cu modificările legislative în domeniul drumurilor, în anul 2017 în gestionarea SA „Drumuri-Orhei” au rămas doar drumurile publice naționale (493,23 km), iar drumurile locale sunt transmise în gestiunea autorităților publice locale de nivelul II (raioane). SA „Drumuri-Orhei” este responsabilă de întreținerea drumurilor publice naționale ce traversează raioanele Orhei, Telenești, Rezina”.

Privitor la informația SA „Drumuri-Orhei”, trebuie să facem o mică concretizare. Noțiunea „drumuri publice naționale” include în sine drumurile republicane (R) și drumurile regionale (G), care au rămas drumuri publice de stat și în continuare vor fi gestionate de către ÎS ”Administrația de Stat a Drumurilor”. Legea drumurilor nr. 509 din 22.06.1995, în art. 2.2 a) stipulează:

* drumuri republicane – drumuri care asigură legătura între capitala țării și orașele-reședință, municipiile și obiectivele de importanță republicană (centrele industriale, stațiunile balneoclimaterice, locurile publice de agrement, rezervațiile naturale, monumentele istorice și de cultură), de asemenea legătura între orașele-reședință, între municipii, între orașele-reședință și municipii, precum și legătura între orașele-reședință și stațiile feroviare, aeroporturile și porturile fluviale din imediata apropiere;

* drumuri regionale – drumuri de însemnătate regională care asigură legătura între localitățile din două sau mai multe raioane sau între minim patru localități dintr-o unitate administrativ-teritorială;

* drumuri locale – drumuri care asigură legătura între orașele-reședință și satele (comunele) din componența raionului, precum și legătura între sate (comune), inclusiv accesul spre ele dinspre drumurile naționale, și care sunt proprietate publică a unităților administrativ-teritoriale;

* străzi – drumuri publice din interiorul localităților și care sunt proprietate publică a unităților administrativ-teritoriale;

* drumuri comunale – drumuri care asigură legătura între satul-reședință de comună și satele componente sau obiectivele de interes comunal și care sunt proprietate publică a unităților administrativ-teritoriale.

 

După dezbateri aprinse Programul de reparație și

întreținere a drumurilor locale pe anul 2017 a fost aprobat

La 7 iulie c. consilierii raionali de Rezina au examinat proiectul de decizie „Cu privire la aprobarea Programului de reparație și întreținere a drumurilor locale”.

Proiectul prevedea reparația a 1600 m2 de îmbrăcăminte de beton asfaltic și a 0,17 km de îmbrăcăminte de beton asfaltic a străzii Șciusev și 120,00 mii lei pentru reparaţia cu piatră spartă a drumului de centură al orașului Rezina (ambele străzi sunt proprietatea orașului), suma integrală a alocațiilor fiind de 1.120 mln lei.

Alţi 1 mln 191,3 mii lei erau prevăzuţi pentru reparaţia îmbrăcămintei de beton asfaltic a drumului regional (G 41) R9 – Șoldănești – Alcedar – Boșernița – Rezina (0,82 km). La fel, proiectul de program prevedea alocații financiare în sumă de 2 mln 153 mii lei pentru lucrări de reparații la drumul regional (G42) Rezina – Saharna – Sahar-na Nouă, inclusiv 1 mln 707 mii lei pentru lucrări de reparație din plăci prefabricate din beton armat (0,8 km) și 444 mii lei pentru plombarea cu beton asfaltic a 5,0 km de drum.

Astfel pentru reparaţia străzilor Șciusev și Centură-Sud (proprietate a or. Rezina) și a două drumuri regionale (proprietate a statului) se prevedeau alocații în sumă de 4 mln 463.9 mii lei, ceea ce constituie 56,1% din transferurile destinate întreținerii drumurilor locale de însemnătate raională. 

Pentru deservirea propriilor drumuri locale proiectul prevedea alocarea a 3 mln 499,8 mii lei, inclusiv:

- 2 mln 49 mii lei pentru reparația îmbrăcămintei de beton asfaltic la drumul (L210)  R20 – Cinișeuți – Echimăuți pe două segmente cu lungimea totală de 1,25 km;

- 150 mii lei pentru plombarea cu beton asfaltic a 0,8 km a drumului (L215) R20 de acces spre s. Cuizăuca;

- 150 mii lei pentru plombarea cu beton asfaltic a 3.0 km a drumului (L209) Țareuca – Țahnăuți;

- 110 mii lei pentru lucrări de reparație cu piatră spartă la drumul (L211) R20 – Cinișeuți – Buciușca;

- 90 mii lei pentru reparația cu piatră spartă a 1,73 km la drumul (L211.1) de acces spre s. Gordinești;

- 950 mii lei pentru întreținerea drumurilor publice locale în perioada primăvară-vară și toamnă-iarnă (deszăpezire).

Propunerea de a aloca 4 mln 463,9 mii lei pentru reparaţia drumurilor și străzilor care nu sunt în gestiunea Consiliului Raional a provocat un șir de întrebări. În viziunea consilierului Victor Lupașcu, prin aceasta s-au micșorat considerabil alocațiile pentru întreținerea drumurilor de acces către satele raionului. 

Amintim că art. 5 din Legea drumurilor stipulează, că administratorul drumurilor are ca obiect proiectarea, construirea, modernizarea, reabilitarea, reparaţia și întreținerea drumurilor. Cât privește administrarea drumurilor naționale, apoi aceasta „se asigură de către organul central de specialitate în domeniul drumurilor”, iar administrarea drumurilor locale, comunale și a străzilor se asigură de către autoritățile administrației publice locale de nivelul I sau de nivelul II după caz. 

Alţi consilieri au susţinut proiectul înaintat de Aparatul preşedintei raionului.

 

Președinta raionului, Eleonora Graur, a declarat că deja a adresat ÎS ”Administrația de Stat a Drumurilor” solicitarea de recuperare a mijloacele financiare alocate pentru drumurile trecute în categoria „drumuri regionale” și care au rămas în gestiunea SA „Drumuri-Orhei” (în imagine). După aceasta proiectul de decizie a fost susţinut de majoritatea consilierilor prezenți.

 

Această rubrică este realizată cu suportul financiar al Ambasadei Finlandei la Bucureşti. Responsabilitatea pentru conţinutul materialelor publicate aparţine autorului şi nu neapărat reflectă poziţia ambasadei.

Ion Perciun  

Cu un clic în partea de sus dreapta a acestei pagini intră pe pagina de facebook a CUVÂNTUL-ui şi spune-ţi opinia, pune întrebări, dialoghează, distribuie să vadă şi prietenii tăi.