Manipularea informaţională, dictată de factorul politic şi cel economic

  • 30 Mai 2013, 16:11
  • Vizualizări: 1450
Manipularea informaţională,  dictată de factorul politic şi cel economic

None

Fenomenul manipulării prin intermediul mass-media din ţara noastră devine tot mai periculos, iar până la urmă are de suferit publicul, adică cititorul, radioascultătorul şi telespectatorul. Această opinie a fost exprimată de jurnalişti şi reprezentanţi ai unor organizaţii neguvernamentale de media din Moldova la un club de discuţii organizat la Chişinău în cadrul Zilelor Libertăţii Presei.

Alina Radu, directoarea „Ziarului de Gardă”, este convinsă că publicul nu va fi în stare să facă deosebirea dintre un material informativ cu caracter de manipulare şi unul echidistant, atâta timp cât nu va şti clar cine sunt adevăraţii proprietari ai instituţiilor media din Moldova. „Dacă omul de la ţară are acces doar la două posturi de televiziune şi aceste posturi fac partizanat unui partid politic sau unui politician, cetăţeanul ascultă zilnic informaţia transmisă de aceste canale de televiziune şi crede pe cuvânt ceea ce aude”, a spus directoarea „Ziarului de Gardă” în cadrul discuţiilor.

Jurnalista Natalia Uzun consideră că cei care controlează informaţia, intenţionat furnizează publicului informaţii manipulatorii care corespund cu interesele lor private şi nu cu interesul public, iar această manipulare mediatică este dictată atât de factorul politic, cât şi de cel economic. Pe de altă parte, Ion Bunduchi, directorul executiv al Asociaţiei Presei Electronice (APEL), susţine că, de cele mai multe ori, reporterii sunt influenţaţi de editori să transmită informaţii care manipulează opinia publică. „Nu este vorba că jurnaliştii n-ar cunoaşte prevederile Codului deontologic care îi obligă să fie obiectivi şi echidistanţi, însă reporterii sunt nevoiţi să execute ordinele editorului ca să nu-şi piardă locul de muncă. Cei mai avantajaţi în această situaţie sunt politicienii, în special cei care sunt şi proprietari ai instituţiilor mass-media, fiindcă prin intermediul jurnaliştilor, ei de fapt manipulează cetăţenii”, precizează Ion Bunduchi.

Nadine Gogu, directoarea executivă a Centrului pentru Jurnalism Independent (CJI), susţine că manipularea ar putea fi prevenită dacă jurnaliştii înşişi se vor împotrivi acestui fenomen. Aceeaşi idee a susţinut-o şi Petru Macovei, directorul executiv al Asociaţiei Presei Independente (API), care a spus că jurnaliştii care activează în instituţiile media controlate de anumite forţe politice sau de politicieni trebuie să se solidarizeze pentru a nu permite manipularea informaţională, prin transmiterea selectivă a unor informaţii, distorsionarea realităţii etc. „Colegilor de la unele televiziuni care s-au specializat în prezentarea manipulatorie a evenimentelor, le-a „ajuns cuţitul la os” şi ei încearcă să se opună aşa-numitei „politici editoriale” pe care le-o impun editorii, însă efortul lor nu este susţinut şi de alţi colegi care se tem să-şi piardă serviciul. Cunosc jurnalişti buni care însă au fost constrânşi de circumstanţe să facă compromisuri profesionale, transformându-se în nişte pioni în mâinile politicienilor”, susţine Petru Macovei.

Pentru a diminua efectele manipulării informaţionale, Asociaţia Presei Independente în parteneriat cu alte organizaţii neguvernamentale active din domeniul mass-media lansează o campanie împotriva acestui fenomen grav care se extinde pe piaţa media din ţara noastră. În timpul acestei campanii vor fi organizate dezbateri publice cu studenţi, jurnalişti, politicieni, dar şi cu oameni simpli, la care se va discuta despre pericolul social al manipulării informaţionale. Totodată, publicului larg îi vor fi oferite informaţii pertinente despre tehnicile utilizate de cei care vor să manipuleze opinia publică, pentru a-i ajuta pe consumatorii de produse informaţionale să deosebească un material jurnalistic obiectiv de unul manipulator. În cadrul campaniei, urmează să aibă loc şi o monitorizare a felului cum sunt prezentate aceleaşi ştiri şi informaţii de diferite instituţii mass-media, pentru a vedea dacă există elemente de manipulare informaţională; vor fi difuzate spoturi şi editate pagini tematice în ziare pentru a-i familiariza pe cetăţeni cu acest fenomen şi pericolele lui. „Această campanie se va adresa atât celor care manipulează, limitându-le spaţiul de manevră prin impunerea unor reguli de conduită socială adecvată, cât şi potenţialelor victime ale manipulării, adică cetăţenilor, cărora le va fi educat şi format spiritul critic asupra produsului jurnalistic”, a specificat Liliana Viţu-Eşanu, directoare de dezvoltare strategică la CJI.

Lilia Zaharia, Asociaţia Presei Independente