Încrederea în mass-media să se bazeze pe analiza critică a produsului mediatic

  • 6 Iulie 2017, 11:23
  • Vizualizări: 698
Încrederea în mass-media să se bazeze  pe analiza critică a produsului mediatic

Campania împotriva informaţiei false şi tendenţioase „STOP FALS!”, desfăşurată de Asociaţia Presei Independente (API), a ajuns în raionul Orhei. Vineri, în cadrul dezbaterilor organizate de API şi săptămânalul regional CUVÂNTUL la Pohrebeni şi Bieşti, au fost prezentate mai multe exemple de informare falsă şi manipulare din partea mijloacelor de informare în masă, s-a vorbit despre tehnicile de dezinformare şi manipulare practicate de unele posturi de televiziune, ziare, portaluri on-line, dar şi despre cum pot consumatorii de media să deosebească informaţia obiectivă, corectă de cea falsă.       

Mai întâi vreau să fac o remarcă. La tema organizării acestor dezbateri am vorbit cu mai mulţi primari din raionul Orhei. Majoritatea au găsit diverse motive pentru a se eschiva. Câţiva mi-au spus pe şleau acelaşi motiv: ştii doar pe listele cărui partid sunt ales.

 

Pohrebeni: Manipularea, precum vampirul, mai întâi anestiază, apoi

vlăguiește victima    

Directorul executiv al API, Petru Macovei, a prezentat câteva materiale cu caracter manipulator. De exemplu, un portal „informa" vizitatorii că Vlad Filat a fugit din închisoare; altul - că, începând cu 15 iunie c., cetățenii RM nu vor mai putea să schimbe valută străină. Într-un reportaj pus pe post de Publika TV opt persoane au fost solicitate să-şi expună opinia despe Guvernul Filip şi toate, fără nici un fel de rezerve, l-au tot lăudat, între timp pe ecran perindându-se secvenţe video doar cu Pavel Filip şi Vladimir Plahotniuc. Participanţii la dezbateri imediat şi-au dat seama de caracterul fals şi manipulator al ştirilor şi reportajului.

”Şi dacă aşa procedează un post, al doilea, al treilea, în cine atunci putem avea încredere?”, întrebă Valeriu Savca, pensionar.

Veaceslav Godoroja, primarul comunei, a opinat că sătenii care dispun de tv prin satelit sau prin internet se dumiresc mai uşor în avalanșa de informație care le-o prezintă canalele TV  respective, or vizionează buletinele de știri de regulă de pe grilele mai multor televiziuni. Cu regret, cea mai mare parte  a vârstnicilor privesc doar cele trei canale  TV difuzate din eter, dintre care doar unul, TVM, pare mai credibil. "Dacă ținem cont de faptul că ”Prime” și ”Canal 2”,  în afară de faptul că aparțin de holdingul media al lui Vlad Plahotniuc, mai difuzează și emisiuni ale canalelor rusești pline de propagandă şi falsuri, este clar care este impactul asupra acestor persoane. Săteanul în vârstă crede televizorului încă din perioada sovietică, pentru că pe atunci nu existau surse de informaţie alternative şi lumea nu-și dădea seama că ”ecranul azuriu” a fost din start folosit ca mijloc de propagandă și manipulare or, prin sticla televizorului îi demonstrezi ce găsești de cuviință, ce crezi tu că trebuie să vadă acesta. Patronii  televiziunilor de azi cunosc această situație, de aceea experimentul cu mentalitatea moldoveanului continuă”,  a spus dl Godoroja.

Tudor Vlasiuc, angajat la ocolul silvic, s-a arătat contrariat de propagarea excesivă a votului uninominal şi celui mixt, care, potrivit celor cu interesul, sunt net superioare sistemului proporţional, intenţiile guvernării de a schimba cu orice preţ anume acum sistemul electoral. 

În context Tudor Iașcenco s-a referit la câteva capcane existente în aceste proiecte de legi, foarte periculoase, despre care autorii evită să vorbească. Este vorba de alegerea deputaţilor într-un singur tur, admiterea la alegeri în circumscripţii doar a candidaţilor cu viză de reşedinţă în circumscripţia respectivă, de alte prevederi discutabile, indicate în recomandările Comisiei de la Veneţia.

Natalia Motângă, șefa căminului de cultură din Izvoare a asemuit manipularea prin mass-media cu mușcătura vampirului, care, înainte de a-i suge sângele victimei, mai întâi o anestiază:

”Din păcate, lumea a devenit prea credulă. Părinții şi buneii noştri erau mai critici față de guvernări. Cred că trebuie încă de la grădiniță să învăţăm copiii să aprecieze critic tot ce se întâmplă în jurul lor. Mie mi-au plăcut aceste dezbateri. Veniți mai des în provincie”, ne-a spus dumneaei.       

”Toate ştirile, emisiunile trebuie analizate critic. Sunt situații evidente, de care lumea trebuie să-şi dea seama fără eforturi deosebite. De exemplu, ştirea despre cei 30 de mii de sirieni pe care, chipurile, Maia Sandu intenţiona să-i aducă în R.Moldova. În primul rând, R.Moldova nu este membră a UE şi Angela Merkel nu are nicio putere să-i ceară unui potenţial lider de la Chişinău asemenea lucruri. În acelaş timp, chiar şi în UE ţările au primit atâţia emigranţi, câţi au dorit (România - circa 1000) sau nu au admis niciunul (Polonia, Ungaria). Ştirea despre sirieni a fost promovată larg de posturile TV ale lui Vladimir Plahotniuc şi Igor Dodon. Pe de altă parte, liderul PDM a declarat că partidul său o va susţine în alegeri pe Maia Sandu ca promotoare a vectorului proeuropean. Comparând aceste vorbe şi fapte, nu-i greu să-ţi dai seama că în ele este mai mult fals şi manipulare decât informaţie veridică", a menţionat Petru Macovei. 

Astfel, analizând producţia propusă de mass-media, fie-care poate să înţeleagă care-s interesele adevărate ale posturilor TV, radio, ziarelor sau portalurilor la care are acces; care dintre ele aduc consumatorului materiale obiective, echidistante, veridice, dar care dezinformează, manipulează opinia publică.

Petru Macovei şi Tudor Iaşcenco au remarcat că în ţara noastră sunt şi destule surse mass-media credibile, care-şi fac cu onestitate datoria faţă de cetăţeni şi care merită să fie solicitate. Pe de altă parte, este foarte important ca cititorii, telespectatorii, vizitatorii portalurilor să aprecieze critic produsele media, să intervină către structurile de monitorizare a acestora, Consiliul de Observatori al Audiovizualului, Consiliul Naţional de Presă cu demersuri, reclamaţii la materialele discutabile, au menţionat cei doi jurnalişti.

       

Biești: Educația mediatică ar trebui să înceapă în școală

Prezentând mai multe mostre de falsuri media, cazuri de manipulare a opiniei publice prin promovarea unor semiadevăruri, ştiri distorsionate, Petru Macovei  a propus publicului să fie atent şi selectiv la alegerea surselor de informare. „În televiziune, ca şi în supermarket, de multe ori produsele aranjate în primul rând pe telecomandă (raft) nu sunt cele mai calitative. Este un truc banal de publicitate, dar efectele lui sunt de faţă”, a remarcat Petru Macovei, desfăşurând mai apoi gândul. 

Patru posturi TV care până nu demult aparţineau lui Vladimir Plahotniuc (recent două au fost transmise consilierului său Oleg Cristal) ajung la consumatorul de media prin primele patru canale, după care vin posturile naţionale Moldova 1 şi Moldova 2, altele. Televiziunile afiliate Partidului Democrat, dar şi Partidului Socialiştilor aduc în R.Moldova toată propaganda şi manipularea de la Moscova. Astfel ne trezim că de ani de zile UE şi SUA pompează în R.Moldova sute de milioane în valută, pentru pensii, salarii, construcţia, reparaţia şi dotarea şcolilor, grădiniţelor, instituţiilor medicale, reabilitarea drumurilor, susţinerea agriculturii, economiei în ansamblu, etc., iar o mare parte din concetăţenii noştri se pronunţă pentru Uniunea Eurasiatică, o structură de fapt inexistentă şi pentru Federaţia Rusă, care tratează R.Moldova doar cu embargouri, restricţii, etc.

În opinia dlui Vladimir Vlas, directorul Gimnaziului Bieşti, anume din acest punct de vedere, campania „STOP FALS!” şi cea privind fenomenul manipulării sunt foarte actuale şi binevenite în localităţile rurale.

O doamnă, care s-a prezentat drept pensionară, a apreciat întrunirea astfel: ”La biblioteci, în cadrul programului ”Novateca” au fost inițiate cursuri de educație mediatică, pentru ca cititorul, telespectatorul să deosebească o știre adevărată de un fals. Este foarte bine că şi organizaţiile de media organizează asemenea dezbateri, ajută consumatorii de presă să se orienteze şi să aprecieze corect produsele cu care sunt serviţi”, a spus vorbitoarea. 

Potrivit lui Ion Vlas, primarul de Biești, pe an ce trece, în legătură cu dezvoltarea şi diversificarea surselor mass-media, educaţia mediatică capătă o importanţă tot mai mare şi ar fi oportun ca aceasta să înceapă din şcoală:

”Este vorba nu numai de mediile controlate de către cei cu mulți bani, dar și de portalurile, blogurile care rămân în afara orcărui control. În orice moment te poţi ciocni cu fel de fel de ”Balene albastre”. Dezbaterile de azi m-au dus la ideea că educația mediatică trebuie să fie predată în școli, alături de educația civică. Or, ţara are nevoie de cetățeni cu discernământ şi nu de o gloată uşor manipulabilă, ceea ce doresc politicienii”, a fost de părere primarul de Biești.

Ion Cernei 

 

Discutia la Biesti a fost calda si prietenoasa

Discutia la Biesti a fost calda si prietenoasa

Petru Macovei a indemnat audienta sa aprecieze critic produsele media

Petru Macovei a indemnat audienta sa aprecieze critic produsele media