Drumurile locale sunt o durere de cap națională

  • 31 Decembrie 2016, 08:08
  • Vizualizări: 297
Drumurile locale sunt o durere de cap națională

În a. 2017, după cum prevede un proiect de Lege aprobat recent de Parlament în prima lectură, 50 la sută din banii acumulaţi din taxa rutieră vor ajunge direct în bugetele locale. Potrivit ministrului Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor, Iurie Chirinciuc, citat de www.ipn.info, repartizarea se va face în funcţie de numărul de locuitori - circa 120 de lei pentru un locuitor. Banii vor fi utilizaţi pentru reabilitarea şi construcţia drumurilor în localităţile rurale. Guvernul a aprobat recent şi lista actualizată a drumurilor naţionale şi locale, care necesită reparaţii.

Amintim, că în Fondul Rutier sunt transferate, în afară de taxa rutieră, accizele de la produsele petroliere, amenzile aplicate şoferilor care nu respectă regulile de circulaţie. Reabilitarea drumurilor de importanţă raională se va efectua din mijloacele Fondului Rutier.

 

Esenţa modificărilor în Legea drumurilor

Discuţiile privind modificarea regulilor de distribuire şi utilizare a mijloacelor din Fondul Rutier continuă de mai mult timp. Congresul Autorităților Locale din Moldova (CALM) a susţinut propunerile Ministerului Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor privind unele modificări la Legea drumurilor. Dacă acestea vor fi aprobate de către Parlament şi în lectură finală, vom avea drumuri de două categorii: naționale și locale. Cele locale, la rândul lor, se vor împărți în 3 subcategorii: drumuri locale; străzi-drumuri publice din interiorul localităților şi drumuri comunale. Respectiv vor fi delimitate şi competențele administrațiilor publice locale de nivelul I și de nivelul II în acest domeniu.

Sub aspect patrimonial, modificările prevăd că drumurile locale trec în proprietatea administraţiei publice locale (APL) de nivelul II (consiliile raionale). Iar străzile și drumurile din intravilanul localităților, cât și noua subcategorie „drumuri comunale” din extravilanul localităților rămân în proprietatea APL de nivelul I (primăriilor).

 

De ce CALM susţine modificările

Judecând după opiniile mai multor experţi, modificările propuse sunt progresiste și binevenite.  CALM însă menţionează într-o declarație la temă că, „în pofida avantajelor enorme și evidente ale noului mecanism, se constată o tărăgănare inexplicabilă în promovarea lui, iar, conform unor informații, conducerea Guvernului la moment se confruntă cu o presiune politică enormă din partea unor forțe care urmăresc păstrarea sistemului actual centralizat, extrem de politizat și total inefectiv de  distribuire a Fondului Rutier, pentru a avea în continuare o pârghie de presiune asupra autorităților publice locale și pentru a le diviza în continuare pe criterii politice... Se aduc argumente cu totul inadecvate și depășite, precum că bani sunt puțini și că autoritățile locale nu ar avea capacități să gestioneze eficient resursele date și să implementeze proiecte din domeniul drumurilor. În acest context declarăm că nu există niciun motiv rațional și real de a nu implementa noul sistem de distribuire a Fondului Rutier”, își arată îngrijorarea Congresul Autorităților Locale din Moldova privind calitatea proastă a drumurilor din satele și orașele noastre.

Potrivit CALM, drumurile locale din R.Moldova „sunt un adevărat cancer, care roade la propriu șansele de dezvoltare a comunităților locale și chiar viitorul acestora”. Şi asta pentru că „mecanismul actual de distribuire şi valorificare a resurselor din Fondul Rutier este netransparent, extrem de politizat și incorect. Satele și orașele din Republica Moldova nu primesc niciun ban pentru drumurile din intravilan. Iar toți banii acumulați în Fondul Rutier sunt distribuiți totalmente abuziv, netransparent și în exclusivitate pe criterii politice...” 

 

În raionul Rezina - deocamdată după standardele vechi

Conform Biroului Național de Statistică, în Republica Moldova sunt circa 9352 km de drumuri publice, dintre care 3335 km drumuri naționale și 6017 km drumuri locale. Cât privește categoria drumuri comunale, date oficiale nu sunt, pentru că nu există o evidenţă a acestora. 

La moment drumurile naționale și locale sunt prop-rietatea statului, se întrețin de către stat, cu mijloace din Fondul Rutier Naţional. Cele din categoria a treia (străzile) aparţin  autorităților publice locale de nivelul I, care nu dispun de resurse financiare, dar nici de bază tehnică necesară pentru deservirea acestora.

Potrivit lui Arcadie Mușinschi, vicepreședintele raionului Rezina, la moment administraţia raionului nu are la balanța sa niciun drum (stradă). Asta ar însemna că toate străzile, ulicioarele și drumurile din intravilanul localităților noastre se află în administrarea primarilor și consiliilor locale. Dar din convorbirile cu mai mulţi primari am înțeles că nimeni nu se ocupă de inventarierea acestor străzi, adică APL-urile nu dispun de date concrete privind lungimea şi starea tehnică concretă a lor.

Conform datelor Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor, în raionul Rezina avem 208,6 km de drumuri, dintre care 40 km - naționale și 168,6 km - locale. În caz că modificările propuse de minister vor fi aprobate de către Parlament,  aceste 168,6 km de drumuri locale vor fi transmise în proprietatea Consiliului Raional Rezina, care îşi va asuma toată responsabilitatea privind reparaţia şi întreţinerea lor cu mijloace financiare din Fondul Rutier Naţional.

În anul electoral 2014 Guvernul RM a alocat în acest scop raionului Rezina circa 12 mln lei, majoritatea dintre care au fost valorificaţi. În anul  următor, printr-un program similar, raionului i-au fost repartizaţi circa 13 mln lei cu destinaţie concretă. 23 de sate şi comune (cu excepția primăriilor Rezina și Cogâlniceni), urmau să beneficieze de la 180 mii lei (Mincenii de Jos) până la 1 mil. lei (Sârcova) pentru „lucrări de întreținere și reparație a drumurilor din localități”. Nimeni n-a primit nicun ban, pentru că în timp scurt după aprobarea programului Guvernul şi-a suspendat hotărârea în cauză, redirecţionând banii pentru alte necesităţi. 

Până una-alta, se lucrează conform vechilor standarde. Bugetul raionului Rezina pentru a. 2017 recent aprobat prevede că cele 3,0 milioa-ne de lei din Fondul Rutier Raional urmează să fie direcţionate pentru reparaţia unui segment al  bulevardului Șciusev din Rezina (807 mii lei), 1,2 mln lei pentru asfaltarea unui segment al drumului Alcedar-Ciorna (prin s. Boşerniţa), 753 mii lei – pentru betonarea a 525 m din drumul Rezina-Saharna Nouă - Cinişeuţi şi 240 mii – pentru întreţinerea drumurilor locale. Pentru celelalte drumuri din satele noastre amărâte nu s-a alocat niciun bănuț.

 

  Această rubrică este realizată cu suportul financiar al Ambasadei Finlandei la Bucureşti. Responsabilitatea pentru conţinutul materialelor publicate aparţine autorului şi nu neapărat  reflectă poziţia Ambasadei.


Ion Perciun