Drumul de contrabandă Moscova-Tiraspol

  • 6 Iulie 2017, 13:30
  • Vizualizări: 690
Drumul de contrabandă Moscova-Tiraspol

Dmitrii Rogozin în satul transnistrean Tașlîc //Foto: Leonid Riabkov/kp.md

n ONG rus afiliat lui Dmitrii Rogozin – reprezentantul special al președintelui rus Vladimir Putin în regiunea transnistreană, și fondat de Alexei Juravleov – un deputat care militează pentru independența teritoriilor secesioniste din fostul spațiu sovietic, aduce prin contrabandă ajutoare umanitare oferite de Federația Rusă autorităților din stânga Nistrului. Mai mult, reporterii RISE Moldova au aflat că bunurile de milioane de dolari au fost cumpărate la suprapreț și, în unele cazuri, depășește practic de două ori prețul lor de piață.

Bunurile au fost transmise direct pe filiera Moscova-Tiraspol, fără implicarea autorităților constituționale de la Chișinău, așa cum prevăd acordurile internaționale. „Deși nu este vorba de varianta clasică, această acțiune oricum reprezintă un act de contrabandă”, susține Viorel Melnic, fostul șef al Serviciului Vamal al Republicii Moldova.

În timpul unei vizite efectuate la Tiraspol în mai 2013, Dmitrii Rogozin, vicepremierul Federației Ruse, anunța despre începutul „programului de ajutor umanitar pe linia organizației neguvernamentale „Integrarea Eurasiatică”.

Dmitrii Rogozin: Organizația [„Integrarea Eurasiatică”] trebuie să activeze în mod transparent, iar activitatea ei nu trebuie să trezească nicio umbră de îndoială. Fiecare rublă rusească trebuie să servească intereselor cetățenilor Federației Ruse care locuiesc pe teritoriul Transnistriei.

Filantropie la preț dublu
Organizația neguvernamentală autonomă „Integrarea Eurasiatică” a fost fondată în 2012 la Moscova, cu scopul de a acorda servicii sociale pensionarilor și persoanelor cu nevoi speciale. Detalii, AICI

Începând cu 2013, însă, „Integrarea Eurasiatică” devine unul dintre principalii gestionari ai ajutoarelor umanitare oferite de către Federația Rusă regiunii transnistrene, unde își deschide și o filială.

Iunie 2013. La uzina „Sicar” (în prezent „Karus” – n.r.) din Stupino, un oraș din suburbia Moscovei, are loc „ceremonia solemnă de transmitere a primului lot de ajutoare umanitare”. În cadrul evenimentului, Alexei Juravleov, fondatorul „Integrarea Eurasiatică”, a urcat personal la volanul uneia din cele patru ambulanțe.

Și iată că prima mașină, condusă de către președintele partidului „Rodina”, iese pe porțile uzinei de asamblare”, anunța, într-o manieră solemnă, o știre publicată pe site-ul oficial al partidului.

Iulie 2013. Potrivit informațiilor din baza de date a Serviciului Vamal al Federației Ruse, cu o săptămână înainte de înregistrarea filialei transnistrene, organizația „Integrarea Eurasiatică” exportă un microbuz marca HYUNDAI (model H-1 2.5 AT). Valoarea autovehiculului declarată la vamă este de 45.900 de dolari, iar beneficiarul – „administrația președintelui Republicii Moldovenești Nistrene”.

presedentia-tiraspol

O simplă cercetare efectuată de reporterii RISE Moldova arătă că, în prezent, același model de microbuz, dar cu dotările de ultimă oră, poate fi cumpărat din saloanele auto din Moscova mai ieftin: cu 2,2 milioane de ruble (circa 39.000 de dolari). Detalii, AICI

August 2013. Un alt lot din patru ambulanțe este expediat în regiunea transnistreană. Conform datelor obținute de RISE Moldova de la Serviciului Vamal al Federației Ruse, expeditorul este „Integrarea Eurasiatică”, iar destinatarul – „Centrul Republican de Ambulanță” din Tiraspol. Valoarea declarată în vamă pentru fiecare dintre cele patru unități de marcă Volkswagen este de 105.000 de dolari.

juravlev-reanimobili-1

Alexei Juravleov (stânga) //Foto: eurasianintegration.ru

Din numele unei firme fictive, jurnaliștii RISE Moldova i-au contactat pe reprezentanții uzinei „Karus” și au pretins că vor să cumpere o ambulanță. Am primit o ofertă pentru un autovehicul Volkswagen cu dotări similare celor de la ambulanțele pe care „Integrarea Eurasiatică” le-a adus în regiunea transnistreană. Prețul – circa 62.000 de dolari, fără TVA. Detalii, AICI

Cu alte cuvinte, fără nicio reducere și luând în calcul chiar și cheltuielile ce țin de livrarea autovehiculelor în Republica Moldova, la o singură ambulanță destinată spitalelor transnistrene se puteau economisi peste 40.000 de dolari, diferență plătită producătorului de către „Integrarea Eurasiatică”. Un calcul simplu arată că, doar pentru cele opt ambulanțe donate în 2013, organizația rusească a trebuit să scoată din buzunar cu circa 340.000 de dolari mai mult.

9 mai 2014. Alexei Juravleov, fondatorul organizației „Integrarea Eurasiatică”, și vicepremierul Dmitirii Rogozin, însoțiți de Vladimir Medinskii, ministrul rus al Culturii, și așa-zisul președinte al Transnistriei, Evghenii Șevciuk, urcă într-un troleibuz pe străzile Tiraspolului. Oficialii pozează în fața presei în rol de primi pasageri ai unui troleibuz achiziționat în cadrul aceluiași program de ajutor umanitar oferit de Federația Rusă.

Potrivit datelor Serviciului Vamal rus, „Integrarea Eurasiatică” a exportat din Rusia în regiunea transnistreană patru troleibuze de producție rusească „Avangard”. Valoarea totală a donației s-a ridicat la 690.000 de dolari, ceea ce presupune peste 170.000 de dolari per troleibuz, mai puțin cu aproape 48.000 de dolari decât prețul plătit de Chișinău, în 2013, pentru troleibuzele cumpărate din Belarus și asamblate de Regia Transport Electric. Detalii, AICI

trolik-vama-tabl

Procese de 1,5 miliarde de ruble
Ironia sorții face că tocmai troleibuzele în care a pozat Rogozin să facă obiectul primului litigiu inițiat de către organizația lui Juravleov. „Integrarea Eurasiatică” a înaintat prima cerere de chemare în judecată în noiembrie 2014. Motivul reclamației – două din cele patru troleibuze livrate de firma „Trans-Electrik” nu aveau sistem electronic de control al aparatelor de aer condiționat. „Integrarea Eurasiatică” câștigă procesul în februarie 2015, „Trans-Electrik” fiind obligată să plătească 236.000 de ruble rusești (aproximativ 3.800 de dolari). Detalii, AICI

Până în prezent, organizația de binefacere a deputatului Juravleov a figurat în calitate de reclamant în cadrul a 33 de procese de judecată. Toate au fost intentate împotriva prim-contractorilor săi, suma totală a despăgubirilor solicitate ridicându-se la 1,5 miliarde de ruble rusești (circa 25 milioane de dolari).

Altfel spus, la un capital circulant mediu anual de 3,7 miliarde de ruble pe care îl avea „Integrarea Eurasiatică”, practic fiecare a treia rublă a fost subiectul unui litigiu și nu a mai apucat „să servească intereselor cetățenilor ruși care locuiesc pe teritoriul Transnistriei”, după cum cerea Rogozin.

Bani nu sunt, dar voi rezistați
Pe lângă ambulanțele și troleibuzele donate, programul „Integrarea Eurasiatică” a inclus și reparația a zece instituții publice: grădinițe, școli și spitale. Dar, în timp ce șeful organizației continuă să raporteze despre succesele proiectelor, cei care au efectuat lucrările bat pragurile autorităților pentru a-și recupera banii. Detalii, AICI

Alexandr Șerba,  șef așa-zisului Sovietul Suprem al autoproclamatei rmn: Construind 14 obiecte de o importanță socială majoră, „Integrarea Eurasiatică” și-a respectat în termen și în totalitate plățile către contractorii principali. Firma intermediară „NET”, însă, nu și-a achitat datoriile față de constructorii care au realizat efectiv lucrările la aceste obiecte.

Potrivit postului de televiziune local ТSV, suma totală a datoriilor se ridică la două milioane de dolari, iar companiile de construcții din Transnistria încearcă deja de doi ani să-și încaseze banii.

Din Transnistria-n Donbass
Alexei Juravleov, fondatorul „Integrarea Eurasiatică”, este deputat în Duma de Stat și președinte al „Rodina” (Patria – din rus.), partid la înființarea căruia a contribuit și actualul vicepremier al Federației Ruse, Dmitrii Rogozin.

După anexarea, în primăvara lui 2014, a peninsulei Crimeea de către Federația Rusă și începutul, câteva luni mai târziu, a războiului din estul Ucrainei, Juravleov s-a remarcat în postura de susținător al grupărilor armate separatiste din Donbas și de militant al independenței republicilor populare autoproclamate Donețk și Lugansk. Tot el s-a numărat printre politicienii ruși care au anunțat despre necesitatea „expedierii de ajutoare umanitare în mod sistematic” teritoriilor separatiste pro-ruse.

În republica separatistă Donețk (DNR), de exemplu, cel care s-a ocupat de gestionarea convoaielor cu ajutoare umanitare venite din Federația Rusă a fost Alexandr Karaman, ex-vicepreședinte al autoproclamatei regiuni transnistrene și fost asistent al lui Juravleov în Duma de Stat (detalii, AICI și AICI). În iulie 2014 Karaman a fost desemnat așa-zis vicepremier al DNR, dar un an ai târziu a plecat din funcție, pe fundalul mai multor scandaluri privind delapidarea bunurilor umanitare. Detalii, AICI

gumkonvoi-dnr

Ajutor umanitar din Rusia in Donețk //Foto: RIA Novosti / Serghei Averin

Contrabandă umanitară
Din punct de vedere al dreptului internațional, regiunea separatistă din stânga Nistrului este parte a Republicii Moldova. Respectiv, orice activitate desfășurată în zonă trebuie să fie coordonată cu autoritățile constituționale de la Chișinău. Nu e și cazul proiectelor „Integrarea Eurasiatică”, desfășurate în zonă fără ca reprezentanții Federației Ruse să interacționeze, într-un mod sau altul, cu oficialii moldoveni. Detalii, AICI și AICI

În același timp, „Integrarea Eurasiatică”, al cărui fondator este un susținător declarat al republicilor separatiste Donețk și Lugansk, calificate drept organizații teroriste de autoritățile ucrainene, își continuă nestingherit activitatea „umanitară” în stânga Nistrului.

Gheorghe Bălan, vicepremierul Republicii Moldova pentru Reintegrare: Potivit Registrului de stat al organizațiilot necomerciale, înscrisuri referitoare la organizația prenotată nu au fost identificate. În anul 2013 organizația rusă „Integrarea Euroasiatică” a deschis o reprezentanță în orașul Tiraspol și a implementat, pe parcursul anilor, o serie de proiecte în regiunea transnistreană, fără o coordonare cu autoritățile competente ale Republicii Moldova.

Centrul Național Anticorupție: Potrivit bazei de date a CNA, în prezent nu există nicio informație cu privire la vreo operațiune bancară cu implicarea organizației neguvernamentale autonome „Integrarea Eurasiatică”. Motivul ar putea fi faptul că operațiunile interbancare dintre băncile rusești și cele din regiunea transnistreană sunt posibile de realizat direct, fără implicarea băncilor din dreapta Nistrului. Detalii, AICI

În plus, fostul șef al Serviciului Vamal al Republicii Moldova consideră că produsele introduse în regiunea transnistreană fără verificările și aprobările inspectorilor moldoveni reprezintă, de fapt, marfă de contrabandă.

Viorel Melnic: Deși nu este vorba de varianta clasică, această acțiune oricum reprezintă un act de contrabandă. Marfa nu este declarată și supusă verificărilor de inspectorii vamali moldoveni, iar în bazele de date ale Serviciului Vamal al Republicii Moldova nu au fost introduse niciun fel de date referitoare la importul acestor mărfuri.

Solicitat de RISE Moldova, Serviciul Vamal al Republicii Moldova a evitat să dea o calificare exporturilor „Integrarea Eurasiatică” în stânga Nistrului, oferindu-ne, drept răspuns, extrase din legislație și acorduri internaționale.

Serviciul Vamal: Frontiera de stat a Republicii Moldova, perimetrul antrepozitelor vamale constituie frontiera vamală a Republicii Moldova. [Contrabandă este considerată] trecerea peste frontiera vamală a mărfurilor, eludându-se controlul vamal ori tăinuindu-le de el, în proporții mari sau deosebit de mari.

Vladimir THORIC (RISE Moldova), Maria TUZLOVA (mediacenter.md), Natalia ZVARIȘ (NordInfo)



Acest material este publicat în cadrul proiectului „Jurnalism de Calitate pentru Democrație” implementat de RISE Moldova în baza unui grant acordat de către Uniunea Europeană. Suma grantului oferit de Uniunea Europeană va acoperi 90% din costurile totale ale proiectului. Co-finanțarea proiectului „Jurnalism de Calitate pentru Democrație” pentru anul 2017 este asigurată de Fondul Naţional pentru Democrație (NED). Opiniile și constatările exprimate aparțin autorului și nu reflectă neapărat opinia Uniunii Europene.