Dezbateri cointeresate, care urmează a fi continuate cu fapte concrete

  • 10 Martie 2017, 05:59
  • Vizualizări: 266
Dezbateri cointeresate, care urmează a fi continuate cu fapte concrete

Satul Ignăței este situat în sud-vestul raionului Rezina, la o distanță de cca 35 km de centrul raional. Cam la aceiași distanță această localitate se află și de la centrele urbane Șoldănești, Florești și Telenești. Această situație, dar și spiritul gospodăresc al ignățenenilor, de-a lungul anilor a determinat o trăsătura a lor aparte – o atitudine mai deosebită faţă de drumuri. Încă în perioada interbelică Ignăței a fost unicul sat din această zonă care avea strada centrală pavată cu piatră. Iar în cea sovietică satul Ignăței a fost printre primele localități cu strada centrală asfaltată.

Duminica trecută, în cadrul Campaniei de informare și dezbateri publice „APL şi drumurile locale”, la invitaţia primarului Alexandru Călăraş, colaboratorii săptămânalului CUVÂNTUL au participat la o întâlnire cu locuitorii satului Ignăţei. În Casa de cultură s-au adunat vreo 150 de persoane – consilieri locali, angajaţi ai primăriei şi instituţiilor din localitate, săteni.

Alexandru Călăraș, primar la primul mandat, dar deja cu rezultate evidente în ce priveşte administrarea localităţii, amenajarea și salubrizarea teritoriilor publice, a prezentat o scurtă dare de seamă despre activitatea sa, referindu-se și la problemele actuale prioritare ale localităţii.

În anul curent primăria preconizează instalarea a 8 km de apeduct, finisarea lucrărilor de amenajare a cimitirului sătesc, înverzirea unor terenuri degradate, alte lucrări publice.

„Cheltuielile anuale ale primăriei sunt de circa 3 milioane de lei, dintre care doar 771 de mii sunt acoperite din veniturile proprii, restul 2,24 mln vin cu destinaţie specială din bugetul de stat”, a menţionat primarul. Referindu-se la drumuri, A.Călăraș a remarcat că în teritoriul administrat sunt 45 km de drumuri de diferite categorii, inclusiv 8,12 km drumuri de însemnătate raională, care se află în proprietatea statului, fiind întreținute de către SA „Drumuri-Orhei”. Anul trecut o parte dintre acestea au fost reparate și la moment se află într-o stare bună, spre deosebire de străzile, ulicioarele și drumurile comunale ale satului cu o lungime totală de cca 37 km, dintre care doar vreo 6 km sunt acoperite cu pietriş.

Tudor Iașcenco, directorul PP Cuvântul a informat participanții la întrunire des-pre scopul campaniei „APL şi drumurile locale”; modificările preconizate în legislaţie, care, dacă vor fi aprobate de către Parlament, ar putea contribui într-o anumită măsură la îmbunătățirea stării drumurilor locale. Dumnealui a accentuat atenţia asupra necesităţii implicării active a cetăţenilor în procesul decizional, soluţionarea problemelor localităţii, inclusiv şi a celor de amenajare şi întreţinere într-o stare normală a drumurilor.  S-a mai menţionat că, potrivit modificărilor în Legea drumurilor, care încă urmează să fie adoptate în lectura a doua, drumurile din ţară vor fi clasificate în 3 categorii: drumuri naţionale, drumuri locale şi străzi, drumuri comunale. Drumurile naţionale vor rămâne în gestiunea statului, cele locale vor trece în gestiunea autorităţilor raionale, iar străzile şi drumurile comunale – în grija autorităţilor publice locale. În modul respectiv vor fi repartizate şi mijloacele financiare din Fondul Rutier Naţional. Autorităţile raionale vor primi câte circa 58 mii de lei pentru fiecare kilometru de drum din gestiunea lor, iar primăriile – câte aproximativ 110 lei pe cap de locuitor, aceste resurse fiind destinate pentru întreţinerea drumurilor. Primăria Ignăţei, potrivit calculelor primarului, în cazul intrării în vigoare a acestei modificări, ar putea benefica de circa 270 mii de lei, o sumă simbolică dacă se ţine cont de starea actuală a drumurilor şi sursele necesare pentru aducerea lor în ordine. „Şi totuşi, e mai bine decât nimic”, a remarcat primarul, invitând sătenii să se includă de la mic la mare în lucrările de amenajare şi salub-rizare a drumurilor din sat.

Profesorul Grigore Barbăroșie a fost de părere că starea tehnică și aspectul străzilor mult depind de săteni. Banii veniţi din Fondul Rutier trebuie cheltuiţi pentru lucrările de profilare, deszăpezire, careva lucrări curente urgente.  „Fiecare gospodar trebuie să menţină în ordine segmentul de stradă din dreptul gospodăriei sale, iar primăria să organizeze co-lectarea și evacuarea deșeurilor menajere la gunoiştea satului", a fost de părere Grigore Barbăroşie.

În aceeaşi ordine de idei, Galina Platon, directoarea LT „Ioan Sârbu”, consilieră locală a spus că „indiferenţa față de proprietatea publică, spaţiul în care locuim, până la urmă se răsfrâng negativ asupra vieţii şi sănătăţii noastre”. Dumneaei a fost de părere că în mod urgent primăria trebuie să elaboreze măsuri concrete pri-vind salubrizarea spațiilor publice, inclusiv a drumurilor, care sunt „cartea de vizită a localității şi care necesită îngrijire zi de zi". Galina Platon a susținut propunerea primarului de a reveni la organizarea de clăci pentru restabilirea gardurilor, curăţirea copacilor şi a tufarilor, strângerea gunoiului de pe marginile străzilor, schimbarea locurilor de adunare şi deplasarea către imaşuri a vitelor, etc.

Nicolae Rebroș a atenționat administrația satului că mai întâi ar trebui de instalalat reţelele stradale de apeduct, apoi de purces la lucrările de profilare şi reparaţie a străzilor.

În cadrul întrunirii s-a discutat şi despre alte probleme prioritare ale localităţii. Primarul a informat lumea că deja au început lucrările de construcţie a apeductului, care va costa 6 mln de lei şi se va întinde pe 8 km. Apeductul urmează să fie instalat în patru luni şi să asigure cu apă de calitate 194 de gospodării. „Cheltuielile pentru proiectarea apeductului şi instalarea a două turnuri noi, a reţelelor magistrale sunt acoperite din mijloacele Fondului Ecologic Naţional şi primăriei. Beneficiarii vor suporta numai cheltuielile pentru conectarea la magistrală şi reţelele din ograda gospodarului”, a precizat Ale-xandru Călăraş.

Galina Platon a chemat consătenii să facă ordine în cimitirul satului, să păstreze curăţenia în locurile publice.

S-a vorbit şi despre necesitatea iluminării străzilor laterale. Unii vorbitori au fost de părere că alocările de 110 lei per locuitor pentru întreţinerea străzilor şi a drumurilor comunale sunt pur simbolice şi că guvernarea ar trebui să revină asupra modalităţilor de distribuire şi cheltuire a mijloacelor din Fondul Rutier.

Toate propunerile și observațiile critice au fost trecute într-un proces-verbal. Primarul a promis că le va pune în discuţie la ședința următoare a Consiliului Sătesc pentru a fi adoptate măsurile necesare pentru traducerea lor în viață. 

 

La finele întrunirii participanţii unanim au constatat:

1) străzile şi drumurile comunale din subordinea primăriei Ignăţei se află într-o stare deplorabilă şi necesită intervenţii tehnice de urgenţă;

2) finanţarea lucrărilor de reparaţie şi întreţinere a acestor drumuri din Fondul Rutier de Stat este necesară şi binevenită;

3) norma de finanţare de 110 lei per locuitor este insuficientă şi pe viitor trebuie  majorată;

4) autorităţile publice locale trebuie să elaboreze un plan de măsuri pentru organizarea şi desfăşurarea lucrărilor de voluntariat (clacă) în vederea salubrizării şi întreţinerii curente a drumurilor din subordinea satului, cu implicarea tuturor locuitorilor.

Această rubrică este realizată cu suportul financiar al Ambasadei Finlandei la Bucureşti. Responsabilitatea pentru conţinutul materialelor publicate aparţine autorului şi nu neapărat reflectă poziţia Ambasadei.

                                                                                                        

Ion Perciun