Demnitarii şi drumurile noastre

  • 22 Septembrie 2017, 06:41
  • Vizualizări: 952
Demnitarii şi drumurile noastre

După publicarea articolelor „Un lucru bun, dar făcut de-oaia” (CUVÂNTUL, nr. 24 din 23 iunie) şi „Pe timp de iarnă acest drum nu va putea fi exploatat” (CUVÂNTUL, nr. 30 din 18 august c.) redacţia l-a sesizat pe dl Andrei Cuculescu, director general al Întreprinderii de Stat „Administraţia de Stat a Drumurilor” (ÎS ”ASD”), stăpâna segmentului de drum Saharna-Saharna Nouă, vizat în articolele respective, solicitându-l să comenteze problemele abordate în aceste publicaţii.

Redacţia l-a rugat pe dl Cuculescu să informeze cititorii vizavi de următoarele chestiuni: cât de corectă şi legală este decizia administraţiei raionului Rezina de a se ocupa, cheltuind o sumă impunătoare de bani publici destinaţi pentru drumurile de însemnătate raională pe care le are în gestiune pentru reparaţia unui drum aflat în proprietatea ÎS ”Administraţia de Stat a Drumurilor”? Cum califică dumnealui mulţimea de încălcări normative şi tehnologice comise de comanditarul şi executorul lucrărilor, sesizată de cititori/specialişti; afirmaţiile specialiştilor din domeniu că decizia de proiect nu-i corectă şi puţin probabil că a trecut expertiza prevăzută de lege; învinuirile că plitele din beton utilizate de antreprenorul SA ”Armo-Beton” în nici un caz nu pot fi utilizate pentru pavarea unui asemenea drum, atât din motive de durabilitate, cât şi de securitate; că după această „reparaţie”, mai ales pe timp de iarnă, potrivit specialiştilor de la SA ”Drumuri-Orhei”, acest drum nu va putea fi exploatat?

Am apelat la dl Cuculescu inclusiv din considerentele că, după publicarea articolelor nominalizate, din partea administraţiei raionului, SA ”Armo-Beton”, altor instituţii n-a urmat nicio reacţie. Mai mult, peste puţin timp SA ”Armo-Beton” a „corectat” plitele care, după prima ploaie, începuse „a dansa” şi a continuat lucrările la a doua tranşă a proiectului.

Starea de lucruri la acest obiectiv directorul general al ÎS ”ASD” a apreciat-o în felul următor:

„Într-adevăr, în procesul executării lucrărilor au apărut unele defecte, care, conform informaţiei de care dispunem, au fost înlăturate de firma care le execută, pe cheltuiala proprie. Calitatea lucrărilor de reparaţie urmează să fie apreciată de comisia de recepţie la terminarea lor şi de comisia de recepţie finală”.      

La întrebarea „Cine va suporta consecinţele pentru cheltuirea neconformă a 1,7 mln de lei publici prevăzuţi pentru acest obiectiv, dar şi posibilele consecinţe legate de securitatea absolut nesatisfăcătoare a circulaţiei pe acest sector?” dl Cuculescu nu a răspuns.

Amintim că Nicolae Severin, responsabil tehnic la SA „Drumuri-Orhei”, dar şi alţi specialişti în domeniu au menţionat pentru CUVÂNTUL că, mai ales pe timp de zloată şi gheţuş, acest tronson va deveni impracticabil sau autovehicolele vor risca să ajungă în râpa de alături.

 Cât priveşte cheltuirea în alte scopuri a resurselor alocate expres pentru drumurile de însemnătate raională, dl Cuculescu scrie: „În anii precedenţi consiliile raionale primeau din Bugetul de Stat 50% din taxa acumulată pentru folosirea drumurilor şi, conform legislaţiei, planificau şi executau lucrări pe drumurile locale din teritoriul administrat. În anul curent avem altă procedură... Dar licitaţia pentru selectarea antreprenorului  care execută lucrări de reparaţie a drumului G42 a fost organizată de Consiliul Raional Rezina până la transmiterea drumurilor locale în gestiunea APL de nivelul al doilea. Vă informăm că în cazurile descrise mai sus nu este prevăzută restituirea reciprocă a mijloacelor financiare utilizate pentru drumurile ce aparţin altei autorităţi publice”, precizează directorul general al ÎS ”Administraţia de Stat a Drumurilor”. 

În context cu altă problemă majoră a comunei Rezina – construcţia drumului de ocolire a satului Ciorna şi oraşului Rezina pentru autocamioane grele, dl Cuculescu a menţionat:

„Proiectul a fost elaborat şi urmează să fie supus verificării de către ÎŞ „Serviciul de Stat pentru Verificarea şi Expertizarea Proiectelor şi Construcţiilor”. Ulterior va fi întocmit caietul de sarcini, în care va fi stabilit termenul de execuţie a lucrărilor şi va fi anunţată licitaţia pentru selectarea antreprenorului. Sursele de finanţare a lucrărilor la obiectul dat urmează să fie identificate de către Ministerul Economiei şi Infrastructurii în comun cu „Lafarge Ciment (Moldova) SA”.

În imagine: Andrei Cuculescu. Ministerul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor (MTID) anunță că în rezultatul desfășurării concursului public pentru ocuparea funcției vacante de administrator al ÎS "Administrația de Stat a Drumurilor" (ASD), în calitate de învingător a fost desemnat Andrei Cuculescu, care deținea funcția de director general al ÎS ”ASD” din luna mai 2017, obținută în urma unui concurs public. 

Anterior dumnealui a fost șef al Direcției dezvoltarea drumurilor din cadrul MTID, viceministru al Transporturilor și Comunicațiilor în perioada guvernării PCRM, a activat și în cadrul ÎS ”ASD”.

Amintim că fostul șef al "ASD", Veaceslav Teleman, împreună cu ministrul Transporturilor, Iurie Chirinciuc, au fost reținuți la sfârșitul lunii aprilie, fiind bănuiți de organizarea unei scheme infracţionale cu scopul dobândirii de mijloace financiare în proporţii deosebit de mari.

Tudor Iaşcenco