Dacă autorităţile nu doresc, ele trebuie impuse să-şi facă datoria

  • 25 August 2017, 13:42
  • Vizualizări: 457
Dacă autorităţile nu doresc, ele trebuie impuse să-şi facă datoria

Dezbateri publice: Zgomotul care ne afectează.

Cu articolul “Decibelii în exces şi necazurile cetăţenilor”, publicat în numărul din 14 iulie c., săptămânalul CUVÂNTUL a dat startul unor dezbateri publice a problemelor ce ţin de poluarea fonică a localităţilor noastre, obligaţiunile autorităţilor publice şi structurilor statului în soluţionarea acestora şi impactul acțiunilor lor. Tema a fost continuată pe site-ul www.cuvintul.md şi pe pagina Facebook Ziarul Cuvântul şi preluată de grupul local "Rezina!!! Alerte!!!". Astăzi publicăm o sinteză a opiniilor, sugestiilor expuse până acum de participanții la dezbaterile pe această temă, care încă mai continuă. Tonul l-a dat dna Iulia Martalog, care şi-a întitulat postarea "Satul Ciorna - o localitate bătută de soartă şi de autorităţi".

 

Satul Ciorna – o localitate bătută de soartă şi de autorităţi

De mic copil trăiesc în acest sat şi pe an ce trece tot mai tare mă cuprinde o tristeţe profundă... Este un sat cu o aşezare geografică foarte frumoasă, însă am impresia că cineva vrea să-l distrugă.

Drumuri ... fără comentarii, toţi ştiu deja; pentru copii - chiar nimic, nici măcar la plimbare nu poţi să ieşi. Copilul nostru a vrut trotinetă, însă când ieși din ogradă îți vine să urli - peste tot pietriș sau gropi. Pe drumul central - un trafic continuu de camioane grele. Paralel cu acesta, este o stradă considerată a doua centrală, pe care după ploaie sau când se topeşte zăpada e aproape imposibil să te deplasezi fără cizme. Cei care locuiesc lângă strada centrală nu pot să mănânce un măr sau un strugure de poamă direct din grădină sau să usuce albiturile în curte - totul permanent este acoperit cu un strat gros de praf. Dar cel mai mult ciornenii sunt deranjați de zgomotul infernal și vibrațiile terenului produse de camioanele grele încărcate cu ciment și alte mărfuri care circulă nonstop prin sat, provocând deteriorarea caselor, gardurilor, altor construcții, poluând solul, apele, aerul cu tone de substanțe nocive.

Suntem într-o comună cu satele Boşerniţa, Stohnaia şi oraşul Rezina. Stohnaia şi Rezina - cu drumuri relativ bune, dar de ciorneni și boșernițeni autorităţile îşi aduc aminte doar în campaniile electorale.

Trotuare nu avem, iar cele care sunt - vai de capul lor! În Rezina străzile sunt măturate zilnic, la noi nici măcar o dată în lună. Dar toți plătim aceleași impozite.

De ceva timp, locul asfaltat din fața magazinului central, unde copiii din mahala obișnuiau să iasă cu bicicletele, să se joace, a fost transformat în parcare neautorizată pentru camioane.

Acum câțiva ani, pe toate fântânile din vale au fost instalate plăcuţe galbene care indicau conținutul de nitraţi în apă (de 3-4 ori mai mare decât norma). Toată lumea înțelege care sunt sursele principale de poluare a apei din fântâni, dar toți tac, iar autoritățile nu se grăbesc să întreprindă careva măsuri pentru ameliorarea situației, pentru că… "nimeni nu bate alarma!"

Au fost proteste, blocate drumurile, chiar şi bătăi ale localnilor cu şoferii de camioane, spargeri de parbrize, dar toate fără rost. Autorităţile reacționează numai cu promisiuni privitor la construcția unui drum de ocolire, modernizarea infrastructurii rutiere și celei sociale a satelor noastre, folosindu-se de faptul că nimeni nu le cere socoteală pentru vorbe goale, pentru că nu-și onorează obligațiunile față de populația localității noastre. 

Stimate autorităţi: Primărie, Consiliu Orășenesc, - spuneţi-ne ce trebuie să facem ca să fim auziţi și înțeleși? Ca să scăpăm odată și odată de acest trafic, de zgomotul infernal, praful și otrava pe care ne-o lasă în teritoriu camioanele care circulă prin localitatea noastră, ca să simțim și noi că avem în comună un gospodar responsabil?

Iulia Martalog, locuitoare a s. Ciorna

Discuţii aprinse pe reţelele de socializare

Până la începutul săptămânii curente pe www.cuvintul.md acest articol a fost accesat de 1503  vizitatori, iar pe pagina Ziarul Cuvântul de pe Facebook - de 1954 de vizitatori, majoritatea absolută susținând poziția dnei martalog.

Andrei Sholdea: Motorul diesel când trage 25 tone cu 30 pe oră, vrei nu vrei oricum face zgomot…

Ion Perciun: Sărmana Ciorna! Din moșia ei în fiecare an se fac sute de milioane de bănărit, dar satul rămâne doar cu zgomot, colb și case distruse. Credeți-mă, eu știu ce spun. Când s-a selectat terenul pentru uzina de ciment, în a.1973, am fost membru al acelei Comisii de Stat și încă atunci se hotărâse că drumul de la uzină va trece pe faleză (dambă), apoi prin canion spre s. Țareuca.

АлинаПîпа: La Stohnaia drumuri bune? Mă faceţi să râd.. Doar vreo două străzi sunt normale. Strada centrală spre Saharna nu demult a fost reparată de mântuială. În privinţa celor care mătură străzile… Sunt doar în oraş, iar în suburbii fiecare îşi face ordine în preajma casei sale.

Victor Cibotari: Din câte sunt informat, Primăria Rezina caută bani pentru proiectarea drumului de ocolire prin canionul Rezina. Cam de ce primăria ar trebui să achite acest proiect? Drumul doar trebuie să fie republican. Poate informaţia nu e veridică?

Ion Perciun: În a doua jumătate a anilor 70 ai secolului trecut Consiliul Raional Rezina a repartizat statului (Ministerului Transportului și Drumurilor) terenul pentru drumul de ocolire de la podul auto peste Nistru, prin canion, până la drumul republican Rezina-Țareuca-Orhei. S-a proiectat, s-a executat o mare parte din lucrări, dar s-a prăbușit URSS şi s-au stopat și lucrările la drum și la intersecția denivelată, care era un obiectiv aparte.

În anul curent s-au făcut modificări în lista proprietarilor drumurilor. Nu-i clar din care considerente drumul de ocolire a or. Rezina cu lungimea de 2,3 km, care urmează să fie finisat, a fost trecut în categoria “Drum local de interes raional (L208) și transmis în proprietate și gestiune Consiliului Raional Rezina. Dar, vorba lui Victor Cibotari, în Moldova totul este posibil, principalul încâlcitură să fie. Și eu am auzit că primarul de Rezina caută mijloace pentru a achita lucrările de proiectare sau verificare a proiectului acestui drum. Însă în Consiliu nu a fost discutată tema.

 Leşan Radu: Eu nu am nimic contra la drumul de ocolire ... dar, vorba ceea,  vrabia mălai visează... Să începem cu faptul că pe centura de la Rezina din anul 1988 nu a fost pus gram de asfalt, dar voi vreţi să porniţi un aşa şantier mare... Nu-i Ciorna unicul sat din lume prin care circulă camioane mari... De ce mie nu îmi place problema dată: toţi daţi vina pe camioane. Atunci şi cei din Step-Soci pot să facă grevă şi să ceară drum de ocolire…

Andrian Furdui: Pentru voi principalul să iasă lumea în stradă. Atunci scoteţi-i pe toţi în stradă şi din Şoldăneşti, Floreşti, satele care sunt pe traseele naţionale pe care circulă un număr mult mai mare de camioane şi cu viteză mai mare. Când procuri o casă, sau o primeşti ca moştenire, juridic poţi avea pretenţii la viciile ascunse. Uzina şi drumul nu sunt la sigur vicii ascunse. Identificaţi problema reală şi soluţiile optime. Dorim naţiune civilizată, dar o chemăm în stradă cu instrumente de şantaj şi presiune. Dle Perciun, din toţi comentatorii, sunteţi acel care cunoaşte cel mai bine situaţia şi sunt sigur că aţi avut şi dorinţa de a soluţiona ceva în timpul cât aţi fost şi sunteţi un factor de decizie, de ce nu daţi una sau mai multe soluţii, propuneri, hai să le discutăm, să le promovăm autorităţilor. E uşor de găsit problema, mai greu de găsit soluţia.

Andrei Sholdea: Toate soluţiile se reduc la promi-siuni. Primarul zice că încă din timpurile de când era consilier lucra și lucrează la problema dată. Și ce le rămâne oamenilor să facă? Ce a apărut mai devreme: uzina sau casele de pe marginea drumului din Ciorna? Și apoi, până a fi preluată uzina de către francezi și o perioadă după, cimentul se transporta mai mult pe calea ferată. Pe drumul de centură prin oraș se plimbau doar autobuzele spre gară și mașinile ce transportau mărfuri pentru magazine.

Ion Perciun: Numărul mare al participanților la aceste discuții dezvăluie foarte bine însemnătatea acestei probleme. Pentru unii zgomotul excesiv, în deosebi pe timp de noapte, este mult mai nociv, agresiv chiar decât aerul poluat. La fel, deja este arhicunoscut că cea mai mare și mai  persistentă sursă de poluare fonică este transportul și mai cu seamă cel auto de tonaj mare. Despre calvarul în care decenii la rând se află locuitorii străzilor Gagarin, Lomonosov, Orhei, Matrosov, Centură-Sud este, la fel, arhicunoscut. Rezinenii, oameni nu numai curajoși, dar și răbdători, au tot stat în așteptare, poate va trece perestroika, apoi tranziția, apoi reforma cutare sau cutare, dar fără niciun rost. Iată că oamenii își descarcă sufletul și amarul pe rețele de socializare, în ziare și prin târg. Deloc nu este înțeleasă poziția mai marilor, a celora de la cârma orașului, raionului, guvernului și țării în întregime. De ce tac când cetățenii se sufocă de nocivitate excesivă și zgomot infernal? De ce poartă lumea cu fofârlica? Când s-a selectat terenul de amplasare a Uzinei de Ciment, s-a vorbit că 90-95% din producția cimentului de la Rezina va fi expediată la clienţi pe calea ferată, iar legătura auto cu uzina se va efectua pe drumul de ocolire a s. Ciorna de-a lungul Nistrului, apoi prin canionul râulețului Rezina spre drumul național Rezina – Orhei. Pentru bugetul raionului sau a orașului Rezina o asemenea cheltuială ar fi poate peste puteri. Deşi sutele de milioane pe care compania "Lafarge Ciment Moldova" SA, proprietara uzinei de ciment din Rezina le plăteşte anual în bugetul naţional şi local ar ajunge pentru zeci de asemenea drumuri. Nemaivorbind de faptul că o bună parte de lucrări deja a fost executată. Iar "Lafarge", din câte am înţeles, este gata să co-participe la realizarea proiectului cu ciment. Dl Furdui aşteaptă de la mine soluții. Această soluție este simplă de tot şi este expusă în Planul Urbanistic General al or. Rezina din a. 1975, dar şi în cele din 1982, 1986, 2008. Unica soluție de a salva comuna Rezina de zgomot, bubuituri, praf şi gaze nocive, de reparaţii continue a străzilor pe care astăzi circulă transportul greu este drumul de centură-nord. Dacă autorităţile nu vor, comunitată trebuie să le impună să-şi facă datoria.

Sergiu Lupaşcu:  Creaţi o petiţie online.

Andrei Sholdea: Total de acord. Unde să semnăm? Se va trece pe la casele oamenilor prin Ciorna şi Rezina?

Pentru conformitate: Tudor Iaşcenco

Imagine de Iulia Martalog.

Urmare în numărul viitor

 

Cu un clic în partea de sus dreapta a acestei pagini intră pe pagina de facebook a CUVÂNTUL-ui şi spune-ţi opinia, pune întrebări, dialoghează, distribuie să vadă şi prietenii tăi.