Cum călătorește o sticlă de vin din Moldova până în Polonia

  • 17 Iulie 2015, 09:09
  • Vizualizări: 1540
Cum călătorește o sticlă de vin din Moldova până în Polonia

Parcursul unei sticle de vin moldovenesc până ajunge să fie cumpărată de un polonez. Traseul este fie prin Ucraina, fie prin România și durează 18 ore în primul caz sau 24 de ore în cel de-al doilea. Totuși itinerarul clasic este: Chișinău — Cernăuți — Lvov—Lublin—Varșovia.

Piața poloneză este saturată de vinuri de calitate. Aici poți găsi cele mai rafinate vinuri franceze, italiene, spaniole sau argentiniene. Pe rafturile unuia dintre mall-urile din Varșovia, Galleria Mokotov, am găsit o varietate de vinuri moldovenești, care concurează cu cele din Argentina, Chile, Franța, Italia, Spania și alte țări din întreaga lume, cunoscute ca producătoare de vinuri. Vinificatorii moldoveni își diversifică în continuare piața de desfacere. Asta după embargoul impus de Federația Rusă în 2006 la vinurile moldovenești, precum și alte interdicții care au urmat de-a lungul anilor, care au lovit dur în producția de vin și le-au adus pierderi considerabile.

Linia de îmbuteliere a companiei vinicole moldovenești se află în localitatea Etulia, UAT Găgăuzia, situată la peste 150 de km de Chișinău. Săptămânal sunt îmbuteliate 40 000–50 000 de sticle de vin, care ajung pe piața Poloniei, în rafturile magazinelor.

Producătorii moldoveni spun că se depun mari eforturi pentru ca sticlele noastre de vin să ajungă pe piața Uniunii Europene, mai ales că europenii sunt obișnuiți cu un consum de vin de calitate.

„Este nevoie de un plan de marketing complex pentru a cuceri consumatorul polonez, care este informat și educat. Pe lângă oferirea unui produs de calitate, mergem pe concepte clasice și sigure gen: degustări în magazine, promoții în reviste specializate, promovare în social media (aici colaborăm cu o agenție locală de publicitate). De asemenea, periodic organizăm master-class-uri ale vinurilor companiei noastre, participăm la evenimente mondene, expoziții, unde promovăm vinul din Moldova și turismul viti-vinicol din această zonă”, ne spune Grigore Meriacre, manager responsabil de piața poloneză din cadrul unei companii vinicole moldovenești.

Astfel, dacă luăm ca referință această companie vinicolă, atunci costul mediu de producție al unei sticle de vin, gata pentru export, la depozit, în Moldova este de 1.5 euro. La acest cost mediu de producție se adaugă cheltuielile de transport spre Polonia— circa 0.09 euro/sticlă, accizul — circa 0.28 euro/sticlă și TVA — 23% din costul de producție în Moldova. În total, doar cheltuielile de drum pe care le suportă compania vinicolă se ridică la 1200–1400 de euro pe lună.

Astfel, o sticlă de vin ajunsă în Polonia costă 2,3 euro. Iar în mall-ul din Galeria Mokotov aceeași sticlă de vin se vinde cu 3,49–5,49 euro sau 14,99–23,99 zloți. Aceeași sticlă de vin în magazinele din Moldova o găsim la un preț de aproape 50 de lei. Deci, o sticlă de vin se vinde pe piața poloneză cu cel puțin doi euro mai mult decât în Moldova.

Pe acest cumpărător din Polonia l-am întâlnit vineri, 6 martie 2015, în Galleria Mokotov, la compartimentul de vinuri. Tânărul era în căutarea unui vin alb, pe care intenționa să îl cumpere. A ales această sticlă de vin moldovenesc. "Cred că am gustat vinu-rile moldovenești. Prietenei mele îi plac foarte mult vinurile și le cumpără des. Astăzi poate voi cumpăra și eu un vin din țara voastră. În plus, iată că recunosc această sticlă. Este originală și ușor de memorizat. Îmi amintesc că vinul a fost foarte bun".

Piața poloneză este o piață mare, cu un potențial consum de peste 100 de milioane de litri de vin pe an. Momentan, consumul anual e de doar 3 litri pe cap de locuitor, pe când în țările dezvoltate se consumă 30–40 de litri de vin pe cap de locuitor.

În același timp, această companie vinicolă deja în 2004 avea exporturi în Polonia și Letonia, iar promovarea vinurilor moldovenești a început mult mai devreme de embargoul rusesc.

Embargoul rusesc din 2006 a fost un imbold foarte eficient pentru lărgirea prezenței noastre pe continentul european. Atunci am început o campanie activă de promovare în țări precum Cehia, Slovacia, Lituania, țările balcanice, Germania etc. De asemenea, am simțit susținerea românilor de peste Prut — această piață este foarte importantă pentru noi și le mulțumim pentru faptul că ne cumpără vinurile, ne-a declarat managerul responsabil de piața poloneză din cadrul unei companii vinicole moldovenești, Grigore Meriacre.

În 2014, compania a fost cel mai mare exportator de vinuri moldoveneşti în UE, cu o cotă de 22% din totalul exporturilor de vinuri în această regiune.

Polonia este a treia piață de desfacere din UE pentru vinurile moldovenești, după România și Cehia. Exporturile pe această piață cresc, însă nesemnificativ. Astfel, în 2010 au fost exportaţi în Polonia 485,2 mii decalitri de vin, iar în 2014 exporturile au crescut până la 491,3 decalitri de vin. În bani asta ar însemna 8823,7 mii de dolari.

Pentru comparație, în anul 2010 în țările CSI exportam 10 milioane 599 mii decalitri de vin, iar în țările UE 1 milion 126 mii decalitri de vin. În 2014 statisticile arată că exporturile în CSI au scăzut, iar în UE au crescut. Astfel, anul trecut am ajuns să transportăm în țările CSI 6 milioane 677 mii de decalitri de vin, iar în țările UE 2 milioane 071 mii de decalitri de vin.

Elena Robu

Foto Elena Robu

Moldova+ Materialele au fost realizate în cadrul proiectului "Consolidarea independenţei în mediile de comunicare din Moldova", implementat de Centrul pentru Jurnalism Independent în colaborare cu Internews