Beneficiarii de milioane ai promisiunilor electorale

  • 11 Noiembrie 2016, 06:11
  • Vizualizări: 407
Beneficiarii de milioane ai promisiunilor electorale

• În primele două săptămâni de campanie, nouă din cei 12 candidați înscriși în cursa electorală au raportat cheltuieli totale de peste 28 de milioane de lei.

• 10,7 milioane de lei (circa 40% din fondurile electorale) au fost virați în conturile trustului "General Media Group Corp." al lui Vladimir Plahotniuc, pentru publicitate la Prime TV, Publika TV, Canal 2 și Canal 3.

• Aproape 2 milioane de lei au încasat pentru publicitate electorală "Exclusiv Media" SRL (NTV Moldova) și "Telesistem TV" SRL (Accent TV), implicate în „Operațiunea rusească Bahamas”. Lista este completată de un alt post TV cu capital rusesc, RTR Moldova.

 

Marian Lupu, Silvia Radu, Inna Popenco și Iurie Leancă sunt cei patru candidați la fotoliul de președinte al Republicii Moldova, care, împreună, au virat în conturile trustului "General Media Group Corp.", aproape 11 milioane de lei. Trustul este controlat de viceprim-președintele PDM Vladimir Plahotniuc și deține Prime TV, Publika TV, Canal 2 și Canal 3. Banii au ajuns în trustul lui Plahotniuc în doar două săptămâni, potrivit primelor rapoarte financiare depuse de candidați la Comisia Electorală Centrală.

 

Milioanele lui Lupu în conturile televiziunilor lui Plahotniuc

Campania lui Marian Lupu, candidatul Partidului Democrat, este de departe cea mai costisitoare, conform acelorași rapoarte. În primele două săptămâni de campanie, democrații au cheltuit pentru promovarea candidatului Lupu peste 15 milioane de lei. Din această sumă, peste 12 milioane de lei au fost cheltuiți pentru plasarea spoturilor electorale la TV.

Astfel, 7,6 mil. de lei (60% din banii destinați pentru promovarea candidatului democrat pe micile ecrane) au fost virați în conturile trustului "General Media Group Corp." Iar aproape 200.000 de lei au fost transferați pentru publicitatea la radio Maestro FM, Publika FM și Muz FM care aparțin lui Plahotniuc, prin intermediul firmei "Radio Media Group" INC SRL.

Peste 1 mil. de lei i-a costat pe democrați publicitatea la NTV Moldova, post deținut de "Exclusiv Media" SRL, firma deputatului socialist Corneliu Furculiță.

O sumă importantă, de peste 600.000 de lei, au ajuns și la TV-Comunicații Grup SRL (RTR Moldova). Compania are printre fondatori o asociație necomercială de media din Federația Rusă – "Rosmediacom" (НП РÎСМЕДИАКÎМ – denumire originală). Asociația are printre fondatori cea mai mare bancă rusească "Sberbank" și "Vnesheconombank", dar și compania rusă de stat de radio și televiziune (VGTRK).

De asemenea, democrații au transferat peste jumătate de milion de lei în conturile ÎCS "Pro Digital" SRL, care deține postul Pro TV. Compania cu capital străin este deținută de firma olandeză "CME Media Enterprises B.V."

 

Radu, Leancă și Popenco – în topul cheltuielilor de publicitate

Candidata independentă Silvia Radu a cheltuit aproape toți banii raportați la CEC pentru publicitate TV. Și ea a folosit o mare parte din fondurile electorale – 1,1 milioane lei – pentru a se promova prin intermediul televiziunilor democratului Vladimir Plahotniuc. Alți peste 300.000 de lei i-a cheltuit pe publicitatea la Pro TV. Asta, în condițiile în care bugetul de publicitate TV al candidatei Radu a fost de 1,5 milioane de lei.

Un alt candidat generos cu presa controlată de Plahotniuc este Iurie Leancă, liderul Partidului Popular European. Acesta a cheltuit aproape 2 milioane de lei pentru a-și face publicitate la televiziunile și radiourile mogulului media. Suma constituie 2/3 din bugetul total alocat pentru două săptămâni de campanie a candidatului Leancă.

Inna Popenco, candidata de la Orhei a cărei campanie a fost finanțată de firmele primarului Ilan Șor, a cheltuit pentru publicitate TV peste jumătate de milion de lei. Din această sumă, aproape 80.000 de lei au fost cheltuiți pentru promovare la televiziunile aceluiași Plahotniuc. Restul banilor au fost folosiți pentru a achita plasarea spoturilor la televiziunea publică Moldova 1, RTR Moldova, Pro TV etc. Totuși, cei mai mulți bani – aproape 800.000 de lei – au fost alocați de Inna Popenco publicității stradale.

 

Publicitatea lui Dodon și operațiunea rusească „Bahamas”

În primele două săptămâni de campanie, socialiștii au cheltuit peste 2 milioane de lei, destinați aproape în totalitate serviciilor de publicitate. Cei mai mulți bani, aproximativ 1,4 milioane de lei, au fost virați către televiziuni.

Astfel, aproape jumătate din bugetul campaniei candidatului Igor Dodon alocat publicității TV (peste 700.000 de lei) a ajuns în conturile "Exclusiv Media" SRL și "Telesistem TV", societăți implicate în „Operațiunea rusească Bahamas”. Mai exact, socialiștii au cheltuit peste 600.000 de lei pentru publicitatea la postul NTV Moldova. Licența de retransmitere a postului rusesc NTV este deținută de "Exclusiv Media" SRL. Compania este controlată de deputatul socialist Corneliu Furculiță.

Peste 100.000 de lei au ajuns în conturile "Telesistem TV" SRL, pentru publicitatea la postul Accent TV. "Telesistem TV" SRL este fondată de "Media Invest Service" (Медиа Инâест Серâис OOO – denumire originală), înregistrată în Federația Rusă și este deținută de afaceristul moldovean Vadim Ciubară, unul dintre consilierii din umbră ai lui Dodon.

"TV-Comunicații Grup" SRL, care are licența de retransmitere a postului rus RTR, a primit de la socialiști peste 400.000 de lei pentru difuzarea spoturilor electorale. Alți aproape 300.000 de lei au fost cheltuiți pentru publicitatea la televiziunea publică Moldova 1.

De asemenea, ziarul de partid, Socialiștii, a pri-mit peste 100.000 de lei pentru servicii de publicitate, iar alți 5.000 de lei au fost transmiși ziarului ArgumentÎ i faktÎ, deținut tot de firma lui Corneliu Furculiță – "Exclusiv Media" SRL. De altfel, cele două publicații au beneficiat de 2/3 din banii destinați promovării lui Igor Dodon în presa scrisă.

 

Firma unui fost viceministru al Educației și pliantele Maiei Sandu

Maia Sandu, candidata Partidului Acțiune și Solidaritate, nu a cheltuit niciun leu pentru publicitate la TV, la radio sau în presa scrisă. Din cei peste 80.000 de lei pe care aceasta i-a plătit în primele două săptămâni de campanie, circa 60.000 au ajuns în conturile editurii "Epigraf", pentru tipărirea pliantelor electorale. Fondatorul editurii este Oleg Bujor, fost viceministru al Educației în primul Guvern al Republicii Moldova.

Potrivit datelor Agenției Achiziții Publice, în perioada în care Maia Sandu a fost ministră a Educației, "Epigraf" SRL a câștigat două licitații organizate de minister, în valoare totală de peste 2 mili-oane de lei, pentru tipărirea manualelor școlare. Acestea sunt și cele mai mari contracte publice câștigate de editura lui Bujor în ultimii cinci ani. Contactat de RISE, Oleg Bujor susține că firma sa nu a fost favorizată, iar licitațiile au fost câștigate pentru că a oferit cel mai bun preț. Restul fondurilor alocate campaniei electorale de Maia Sandu, peste 17.000 de lei, au fost cheltuiţi pentru tipărirea unui banner și pentru transmisiuni în direct pe portalul privesc.eu.

Totodată, Andrei Năstase, candidatul Platformei Demnitate și Adevăr, care s-a retras din cursa electorală în favoa-rea Maiei Sandu, a raportat la Comisia Electorală Centrală, că nu a cheltuit niciun leu în primele două săptămâni de campanie.

Ca și în cazul lui Năstase, Ana Guțu (Partidul Dreapta) și Maia Laguta (candidată independentă) au declarat la CEC că nu au cheltuit niciun leu pentru a-și promova imaginea.

 

Publicitate în ziarul de partid și la televiziunea lui Usatâi

În schimb, Dumitru Ciubașenco, candidatul Partidului Nostru condus de primarul orașului Bălți, Renato Usatâi, a cheltuit în două săptămâni de campanie peste 4 milioane de lei. Jumătate din acești bani reprezintă bugetul pentru publicitate TV.

Aproape 600.000 de lei au fost transferați în conturile "TV-Comunicații Grup" SRL care deține licența pentru retransmiterea postului rusesc RTR, iar aproximativ 300.000 de lei au ajuns în conturile postului public de televiziune Moldova 1. O parte importantă din banii cheltuiți de Dumitru Ciubașenco au ajuns în conturile ziarului Partidului Nostru (peste 800.000 de lei), iar alți 100.000 de lei au fost transferați companiei "Euroshow Grup" (RU TV Moldova), deținută de liderul partidului, Renato Usatâi.

 

Ghimpu, peste un milion de lei pentru pliante

Mihai Ghimpu, candidatul Partidului Liberal, a cheltuit în primele două săptămâni de campanie, 2,5 milioane de lei. Din acești bani, aproape un milion de lei au ajuns, printr-un singur transfer bancar, în conturile companiei "Baster-Media" SRL, pentru tipărirea pliantelor electorale. Compania este deținută de Adrian Țurcan.

Restul – 1,5 milioane de lei au fost folosiți pentru promovarea în mass-media, atât la TV, cât și la radio, dar și în ziarele locale.

La rândul lui, candidatul independent Valeriu Ghilețchi a cheltuit toate fondurile de campanie – peste 20.000 de lei – pentru a se promova on-line. Banii au fost transferați "ID Media Grup" SRL, firma omului de afaceri Iurie Șalaru.


Olga CEAGLEI