Andrei Godoroja: Căutăm şi utilizăm soluţii

  • 14 Iulie 2017, 14:56
  • Vizualizări: 217
Andrei Godoroja: Căutăm şi utilizăm soluţii

La întrebările CUVÂNTUL-ui răspunde Andrei Godoroja,

vicepreşedintele raionului Rezina

- Domnule vicepreședinte, modificările operate de Parlament în Legea Fondului rutier și Legea privind finanțele publice locale sunt apreciate în mod diferit. Unii primari se bucură și de puținul ce urmează să-l primească din Bugetul de stat  pentru întreținerea drumurilor locale, alții apreciază acest gest al guvernării drept unul populist, o încercare de a transfera în seama APL de nivelurile I și II întreaga povară și responsabilitățile pentru sectorul rutier local, alocând în acest scop mijloace extrem de modeste comparativ cu necesitățile reale. De ce părere este administrația raionului Rezina?

- Am auzit că în unele raioane autoritățile de nivelul II au refuzat să primească în gestiune drumurile de interes raional, fiind nemulțumite de condițiile impuse prin modificările în legislație. Administrația raionului Rezina a semnat actul de predare-primire a celor circa 90 km de drumuri locale de însemnătate raională și pentru care au fost alocați 7963,7 mii lei. În bugetul raionului au fost făcute modificările respective. În prezent se elaborează noul program de reparație și întreținere a drumurilor publice de însemnătate raională pe a. 2017, care va fi propus consilierilor raionali spre aprobare. Cât privește lucrările de reparație a drumurilor, programate conform vechii proceduri, au fost exe-cutate integral lucrările de reparație a drumului public local L174 Șoldănești – Alcedar – Ciorna (Boșernița) în sumă de 1.200 mii lei.  Se află în plină desfășurare lucrările la drumul public local L161 Rezina – Saharna Nouă – Cinișeuți – Gordinești, la care se preconizează a fi valorificaţi 753,0 mii lei. A fost reparat un segment al bulevardului Șciusev din orașul Rezina. 

Cât privește APL de nivelul I, consider că s-a făcut un pas benefic. Până acum din Fondul rutier se repartizau mijloace pentru reparaţia și întreținerea străzilor și drumurilor localităților mai mult pe criterii politice, sporadic și netransparent. La moment este stabilit un mecanism concret, toate primăriile sunt puse în condiții egale și rezultatele vor depinde mult de capacitatea factorilor de decizie de a utiliza eficient aceste resurse, cât și de posibilitățile locale ale comunităților.

- Până acum toate drumurile se aflau în proprietatea statului și erau gestionate de ÎS “Administrația de Stat a Drumurilor”, care avea în teritorii întreprinde-rile sale specializate. Acum,  drumurile din R. Moldova au trei proprietari (gestionari): statul (drumurile naționale și regionale), autoritățile raionale (drumuri de însemnătate raională) și primăriile (străzile și drumurile comunale). Statul cum a avut, așa și are la dispoziția sa întreprinderi  specializate (societățile pe acțiuni “Drumuri”) cu specialiști și tehnică necesară pentru lucrările de construcție, reparație și întreținere a drumurilor și infrastructurii lor. Autoritățile publice raionale și cele locale nu dispun de asemenea posibilități. Teoretic acestea pot încheia contracte de deservire a drumurilor (străzilor) cu orice întreprindere de profil. Dar ținând cont de realitățile noastre, aceasta nu s-ar putea transforma într-un impediment în realizarea lucrărilor sau de tărăgănare a acestora?

- În raionul nostru, atât la nivel raional, cât și local, din câte cunosc,  în procesul de reparație și, mai ales, de întreținere a drumurilor și infrastructurii rutiere, se va conlucra și în continuare preponderent cu SA ”Drumuri Orhei”. Dar pot fi și alte variante. Totul va depinde de deciziile luate de Consiliul Raional și cele locale.

- Apropo, este adevărat că se prevede modernizarea Coridorului regional nr. 13 M2-R20 (Telenești-Rezina)? Pe când se planifică aceste lucrări?

- Cunosc doar că specialiștii din cadrul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor în prezent lucrează la proiectul tehnic. La 11 octombrie 2016 a avut loc ședința Consiliului Regional pentru Dezvoltare Centru, unde a fost acceptat spre finanțare proiectul „Reabilitarea și conectarea drumului local L165 la drumul național R20 și Coridorul regional nr. 13 (Telenești-Rezina). Aceasta îmi permite să afirm că drumul regional Telenești-Rezina se află totuși pe lista priorităților Guvernului.

- Dle Godoroja, cum au fost utilizate mijloacele financiare destinate reparației drumurilor locale din bugetul raionului Rezina, în perioada anilor 2014-2016?

- Ilustrez răspunsul meu la această întrebare cu graficul alăturat.

Din el se vede că aparatul președintelui raionului a făcut tot posibilul de a valorifica mijloacele financiare destinate reparațiilor rutiere, dar și de întreținere a drumurilor, îndeosebi în perioada rece a anului. Este lăudabilă activitatea perceptorilor fiscali de toate nivelurile. Doar anul 2016 are unele carențe. Astfel, încasările au fost executate la 120% faţă de cele planificate, însă valorificarea acestor mijloace la reparația drumurilor  a constituit doar 66%.  Voi menționa că pricina nevalorificării a fost una de ordin birocratic, cauzată de tărăgănarea desfășurării licitaților din partea unor factori decizionali. Totodată, voi remarca că aceste resurse (1,12 milioane de lei) au rămas parte componentă a soldului disponibil creat la 01.01.2017 și vor fi utilizați cu aceeași destinație pe parcursul anului curent.

 

Această rubrică este realizată cu suportul financiar al Ambasadei Finlandei la Bucureşti. Responsabilitatea pentru conţinutul materialelor publicate aparţine autorului şi nu neapărat reflectă poziţia ambasadei.

Ion Perciun

Cu un clic în partea de sus dreapta a acestei pagini intră pe pagina de facebook a CUVÂNTUL-ui şi spune-ţi opinia, pune întrebări, dialoghează, distribuie să vadă şi prietenii tăi.